Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Ny jätteterminal i Falköping invigd

Jula Logistics invigde den nya terminalen i Falköping. Falköping har snabbt vuxit till ett av Sveriges viktigaste logistiknav. Till vänster Karl-Johan Blank, Jula Holdings ägare och till höger Lennart Karlsson VD för Jula Logistics. Foto: Jula Logistics

Intresset var stort när Jula Logistics under tisdagen 24:e september invigde den nya terminalen på Marjarp i Falköping. Det är en ny jätteterminal med lastningsresurserna inomhus.

− Det här satsningen gör Skaraborg och Falköping till ett av Sveriges viktigaste logistiknav, sade Karl-Johan Blank, Jula Holdings ägare.

Göta har tidigare berättat om SCA Logistics flytt av lagerhanteringen från Skövde till detta moderna logistikcenter som skedde juni. Redan i december förra året fick vi en rundvisning på stället av operatören XR Solutions. Vi noterade att hög säkerhet, renhet och ordning präglar terminalens godshantering.

Nu är allt färdigbyggt och invigt med pompa och ståt.

Det var mycket folk närvarande under invigningen av den stora terminalen. De rundvisades sedan i hela anläggningen. Foto Jula Logistics.

Torrhamnen växer

Under våren 2023 togs det första spadtaget till ett nytt jättelager och torrhamn på Marjarp i Falköping. Det var startskottet på en investering som totalt omfattar cirka en halv miljard SEK.

− Det är väldigt roligt att intresset är så stort för vår logistiklösning i Falköping. Det här ger stora logistiska möjligheter som även tillför miljöhänsyn och sätter Falköping på kartan.

En torrhamn är en anläggning dit transporter går nästan omedelbart från hamnen. Vanligen containrar på tåg. I torrhamnen utförs tullklarering eller annan godsadministration som annars hade behövt utföras i hamnen och tar tid och plats. Förutom i Falköping finns till exempel flera stora torrhamnar i Småland såväl som långt upp i landet där containrar kan ställas både långa och korta tidsintervall för in- eller utförtullning.

Från Göteborg och Duisburg ankommer dagligen containertåg till terminalen i Falköping. Foto: Jula Logistics.

Lennart Karlsson fortsatte:

– Den nya terminalen omfattar 87 000 kvadratmeter med tågspår fram till porten. Det innebär att vi får in gods via järnväg som vi effektivt kan hantera och lagra och sedan skicka vidare. Den produkt vi erbjuder har tagits emot väl av många företag och inriktningen på våra kunder har blivit den vi önskade, det vill säga svensk basindustri inom trä, papper och massa, sade Lennart Karlsson, VD Jula Logistics.

En ny jätteterminal med spåren både inne och utomhus

Jula Logistics har även byggt en omlastningsplats med skärmtak på ca 10 000 kvadratmeter utmed tågspåret inne på området. Det blir en värdefull yta för omlastning och kan även tillfälligt nyttjas för lagring. Man har också etablerat en plåthall på 12 000 kvadratmeter som är uthyrd och i full verksamhet sen november förra året.

I satsningen som görs på den nya terminalen byggs även ett nytt 500 meter långt tågspår på området. Det ger ytterligare kapacitet att växa och utvecklas.

− Den satsning som Jula Logistics gör på grön logistik ligger helt i linje med Jula Holdingkoncernens vilja att bygga en stark koncern för kommande generationer genom tillväxt på ett hållbart och ansvarsfullt sätt, säger Lennart.

Förändrar logistiken nationellt

Redan 2014 skapades den första tågpendeln mellan Göteborgs hamn och Falköping. Därefter har fler tågpendlar successivt adderats. Volymerna har ökat exceptionellt.

Idag finns ett 70-tal aktörer som driver stora godsvolymer via Jula Logistics anläggning på Marjarp i Falköping. Ett exempel på de stora flödena är SCA Logistic:s pappershantering som vi tidigare skrivit om.

− Den nya terminalen ritar om logistikkartan nationellt och skapar förutsättningar för en grön logistikomställning för bolag och verksamheter i hela Sverige. Vi är en del av Europapendeln som går till och från Duisburg i Tyskland, via Göteborgs hamn. De stora satsningar som görs på Marjarp visar att vi är innovativa och vill fortsätta utveckla gröna ”dörr till dörr lösningar”.

En ny jätteterminal av detta slag ger också ringar på vattnet och genererar transportuppdrag plus nya verksamheter som växer vid sidan av, sammanfattade Lennart Karlsson.

Hela terminalområdet präglas av säkerhet, ordning och renhet. Området i förgrunden skall enligt uppgift förbli natur/jordbruksmark. Foton: Jula Holding