Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Götene kan hamna i Kalle Anka serietidningen

Det pågår en läsaromröstning på förlaget Egmont som ger ut den klassiska serietidningen Kalle Anka&Co. Frågan lyder: Vilken svensk stad skall Kalle Anka & C:o besöka under 2025?

I Ankeborgsposten meddelades 21:e November: ”Kalle Anka och Knattarna har genom åren besökt flera svenska städer i specialskrivna äventyr. I år blev Östersund destinationen för våra ankvänner, och nu kan du vara med och bestämma vilken stad som ska föräras med ett Kalle Anka-äventyr nästa år. Rösta nu!

Vinnande stad hamnar varje år i ett specialskrivet Sverigeäventyr, nu senast i Oktober var det i Östersund, stavat Österhund som Kalle och Knattarna sökte efter en vikingaskatt.

Kajsa Anka besökte kommunhuset i Götenes kampanjfilm

Man kan rösta på Gävle, Götene och Gällivare. Storstaden Gävle leder i skrivande stund (söndag förmiddag) med 57%, men Götene har ändå 42 % stöd. Gällivare ligger hopplöst efter med en enda procent. För att komma ikapp Gävles ledning så har Götene kommun gjort en billig men roande kampanjfilm där Kajsa Anka trippar in på kommunhuset.

Även om man de senaste årtiondena endast läst serietidningen hos frisören så känner man genast igen Kalle Anka-situationerna när Kajsa Anka går in på Götene kommun. Det är pratbubblor runt om i lokalerna och det typiska trotsiga överträdandet av varje regel och förbud, är också typiskt flera av karaktärerna från serietidningen. Just den egenskapen förde Kajsa Anka slutligen rakt in i ett kommunalt budgetmöte. Politikerna blev tagna på bar gärning med att läsa Kalle Anka.

Filmen är fantastiskt småkul och utgör ett bevis på att med jordnära komik och normalskådespeleri, helt utan miljonbidrag och stöd från Film i Väst eller influgna stjärnskådisar, så kan man skapa ett gripande drama av yppersta klass.

Rösta på Götene

Det här har blivit en oerhört spännande tävling, Götene hade ett tag ledning i omröstningen, men sannolikt måste hela Västergötland hjälpa till att rösta, då kan Götene vinna. Götene kommun är bra på att använda sociala medier som Facebook och Instagram. Många minns säkert att de var med i US-amerikansk TV i somras, det rörde den gången de mycket förmånliga byggklara tomterna som säljs till en krona kvadratmetern, nyheten gav Götene världsrykte. Andra kommuner får knappt någon mätbar marknadsföring trots dyra konsulter. Att hamna i Kalle Anka-tidningen ger ett riktigt bra PR-värde.