Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Elsparkcykelfajt i Göteborg – S önskar totalförbud

Elsparkcykelfajt i Göteborg – förbudskrav kan bli valfråga 2026

En elsparkcykelfajt blossar upp i Göteborg efter att politiker från socialdemokraterna vill förbjuda uthyrningen av åke-donet helt. V och Mp motsätter sig, de tycker det är ett klimatsmart färdmedel.

Knappt två månader efter att de nya, hårdare, parkeringsreglerna för elsparkcyklarinfördes i Göteborg förste Oktober kom dråpslaget mot elsparkcyklarna , eller el-scootrar som andra vill benämna dem.

De nya reglerna från Oktober i Göteborg anger att elsparkcyklar inte längre får parkeras på trottoarer utan är hänvisade till särskilda uppställningsplatser. Kommunalrådet Karin Pleijel (MP) trodde att det skulle leda till ordning och reda. När S-förslaget om totalförbud kom, menade Karin Pleijel att man istället borde prata med företagen som tillhandahåller elsparkcyklarna och anmoda dem att kungöra sina parkeringsplatser tydligare.

Men nu vill socialdemokraterna plötsligt förbjuda dem helt i Göteborg.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet skakas av Socialdemokraternas svek. Man hade ju kommit överens om bra regler. 80 särskilda platser för parkering av elsparkcyklarna efter hyrtiden var upprättade och kännbara böter för e m som slarvar infördes också.

Men socialdemokraterna är tydliga över problematiken som nu leder dem till att föreslå totalförbud av korttidsuthyrning av elsparkcyklar i Göteborg:

– Att man inte kan ta sig fram med rullatorer eller att elcyklar blir kastade i älven är en problematik som måste tas hänsyn till, förklarade distriktsordförande Mattias Jonsson i Göteborgs socialdemokrater.

Marknadsledande uthyraren VOI ondgör sig över sossarnas förslag. Förbudet verkar dock inte komma över en natt, mer rimligt är att det kan bli en valfråga i kommunalvalet 2026.
Moderaternas kommunalråd Hampus Magnusson går till kraftigt motangrepp och vill blockera förbudet genom en motion där han hoppas få stöd av alla andra partier utom S till att ställa sig bakom elsparkcyklar och annan mikromobilitet.

Dock har redan flera Europeiska storstäder som Paris förbjudit elsparkcyklar.

Om man är för lat för att gå några meter hyr man elsparkcykel

Elsparkcyklarna är ett billigt åkdon vem som helst kan hyra om de inte orkar gå några meter. Eller är lat. Det var främmande och oregerliga kapitalister som plötsligt översvämmade riket med dessa moderna och motions-hämmande åke-don för flera år sedan. Men de har inte gått bra för svenska myndigheter att komma åt alla faror och problem.

Det är heller inte ofarligt att bruka elsparkcyklar, landets sjukvård fick ta hand om många skador efter olyckor, också dödsfall har präglat elsparkcykelepoken. Det ingår i fordonshyran varken hjälm, kroppsskydd eller förarutbildning. Åketygen saknar belysning och riktningsvisare. De hade länge också väldigt hög hastighet och de körs ännu hej vilt på gator och trottoarer. Problemet har hamnar i knät på skattebetalare.

Den normala gången att en myndighet måste godkänna fordonstypen och införa ett körkort eller förarbevisutbildning, men det var för mycket att vänta sig. Där medföljde att ingen heller följde basala trafikregler under de åren som elsparkcyklar kunnat hyras i svenska städer.

Göteborgs stads egna hyrcyklar kan vara bättre alternativ.

Göteborgs vision är att den egna cykeluthyrningen Styr & Ställ och andra delade mobilitetstjänster ska vara helt integrerade i kollektivtrafiksystemet Göteborgs hyrcyklar i Styr & Ställ har funnits i flera år på större knutpunkter som Göteborgs Centralstation och en mängd ställen. Man vill att det skall vara möjligt att köpa en gemensam biljett för hela kollektivtrafikresan, med cykeln inkluderad.

– Ännu får man stå och feppla med kreditkort där cykeln skall hämtas om man köper enkelbiljetten för 20 kr. Det nya är att man vill anordna så att Västtrafik gör det möjligt att hitta lediga cyklar och i deras app ToGo. Månadsokort på Styr & Ställ finns redan kostar 60 kronor och ett årskort 300 kronor.

Lebensreform-rörelsen hade nog inte sett positivt på hur nutidens människor gör allt för att slippa gå några meter. Elsparkcykeln bidrar knappast till befolkningens nödvändiga motion och rörelse.