Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Bilhamnen tas över av Wallenius Wilhelmsen

En av Wallenius Wilhelmsens Shaper Classfraktare i en bilhamn. Fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn kommer 2026 att driftas av Wallenius Wilhelmsen. Bild: Wallenius Wilhelmsen

Göteborgs Hamn har upphandlat Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal (kallad ”Bilhamnen”). De tar över driften av terminalen i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.

Göteborgs Hamn har utsett Wallenius Wilhelmsen till ny operatör av hamnens fordons- och roroterminal (även kallad ”Bilhamnen”) efter en nyligen genomförd upphandlingsprocess. Operatören tar över driften av terminalen i februari 2026 under ett tolvårigt koncessionsavtal.

– Vi ser väldigt positivt på Wallenius Wilhelmsens möjligheter att fortsätta utveckla fordons- och roroterminalen i Göteborgs Hamn. Bolaget har presenterat en stark affärsplan och har på ett trovärdigt sätt visat hur man skall nå de volymmål man åtagit sig och driva en konkurrenskraftig terminal med kunden i fokus, sade Göran Eriksson, VD på Göteborgs Hamn.

Wallenius Wilhelmsen är en global logistikkoncern som har lång erfarenhet av terminaldrift i flertalet hamnar världen över. Driften av Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal kommer att ske av ett för ändamålet nystartat och separat, oberoende bolag.

Wallenius Wilhelmsen erbjuder globala sömlösa logistikkedjor

– Vi är entusiastiska över att ha blivit utsedda att driva terminalen i Göteborgs Hamn. Vår förmåga att erbjuda sömlösa och effektiva logistiklösningar kommer att leda till en vidareutveckling av Göteborgs hamn som den ledande fordons- och roroterminalen. Vi ser fram emot att serva den skandinaviska marknaden, att driva Bilhamnen i Göteborg stärker vårt logistiknätverk och sätter en strategisk milstolpe i visionsarbetet för en hållbar och innovativ tillväxt, sade John Felitto, COO Logistics Services på Wallenius Wilhelmsen.

John Felitto bär titeln COO Logistics Services i rederiet.
Foto: Wallenius Wilhelmsen.

Fordons- och roroterminalen kommer att driftas av Wallenius Wilhelmsen framöver. Bild: Göteborgs Hamn AB.

Beställer två ytterligare Shaper Class dartyg

Wallenius Wilhelmsen meddelade i november att tecknat en option för ytterligare två stycken 11,700 CEU Shaper class fartyg. De byggs vid China Merchants Jingling Shipyard Co., Ltd.
CEU betyder Car Equivalent Unit, ett mått av lastkapaciteten i den här typen av fartyg.

De två optionerna är en del av de fyra tidigare aviserade utestående optioner, förklarade Wallenius Wilhelmsen. Leverans sker under 2028. Som en del av avtalet kommer Wallenius Wilhelmsen att fortsätta att inneha option på ytterligare två fartyg som kan bekräftas senast andra kvartalet 2025. Wallenius Wilhelmsen har också för avsikt att bygga om två fartyg från 9 300 CEU till 11 700 CEU, vilket ger det totala antalet uppdimensionerade Shaper-fartyg till åtta.

Allt detta innebär att Wallenius Wilhelmsen kommer att ha totalt 14 Shaper-klassfartyg i beställning, 8 x 11 700 CEU och 6 x 9 300 CEU-fartyg.

”Överväldigande intresse”
Göteborgs Hamn är Sveriges största fordonshamn, och fordons- och den aktuella roroterminalen hanterar merparten av de fordon som passerar hamnen. Terminalen är också en multi-purposeterminal som även hanterar maskiner för gruvindustrin, vindkraftverksdelar, transformatorer, husmoduler och andra typer av projektlaster. Hamnen har ytterligare tre terminaler som hanterar fordon och roro-enheter, som driftas av Gothenburg Roro Terminal och Stena Line.

Ett klimatvänligt Shaper Classfartyg. Wallenius Wilhelmsen har sitt ursprung i svenska och norska rederier som slagits samman och är specialiserade på interkontinentala transporter av personbilar och liknande. Aktien handlas på Euronext / Oslo börs.

I Wallenius Wilhelmsens åtagande ingår också ett investeringsprogram om närmare 70 miljoner kronor för att modernisera terminalens ytor, byggnader och infrastruktur för att ytterligare stärka dess erbjudande mot marknaden.

– Vi har sett ett överväldigande intresse för att driva terminalen som mynnat ut i flertalet starka anbud. Vi är trygga med valet av Wallenius Wilhelmsen som vi är övertygade blir ett steg mot vår övergripande målsättning att bli världens mest konkurrenskraftiga hamn, avslutar Göran Eriksson.

Fakta: Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal
Göteborgs Hamns fordons- och roroterminal har två kajlägen, 240 000 kvadratmeter terminalyta, järnvägsanslutning och PDI (Pre-Delivery Inspection). Under 2023 hanterades 267 000 nya fordon i hamnen totalt, vilket var 37% av den totala svenska marknaden. Det gör hamnen till Sveriges största fordonshamn.

Göteborg hamn är Skandinaviens största hamn. Cirka 20% av svensk utrikeshandel och drygt 50% av all containertrafik går via Göteborgs hamn.

Containrarna körs i hög andel direkt vidare på hela tåg till olika torrhamnar och terminaler runt om i landet. Hela 30 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en klimatneutral direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.

Göteborgs hamn är en fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Direkttrafik till viktiga marknader garanterar högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godstransporter och anlöp.