Vy skrider framåt i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö under perioden 14 juli till 11 augusti.
”Det skall vara enkelt att resa miljövänligt med tåg, även över landsgränserna”.
Norska Vy har en långsiktig strategi för att möta det stigande intresset för tågresor mellan de nordiska länderna såväl som inom Norge.
– Intresset för tåg ökar och 2023 fördubblade vi antalet avgångar mellan Oslo och Göteborg. Men vi har större ambitioner än så och ska nu testa ett sommartåg mellan Oslo och Malmö, kungjorde Vy tågs koncerndirektör, Erik Røhneden 16:e Januari.
Bra förbindelser både i Norge och vidare ut i Europa
– Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder nya resmöjligheter, och det är naturligt för oss att använda den styrka vi har från att ha verksamhet i både Norge och Sverige. Vi tror att det här sommartåget kommer bli populärt, eftersom det gör det lättare att resa miljövänligt till Europa, säger Røhne.
Sommartåget kommer ha goda förbindelser till anslutande avgångar. Från Malmö kan du enkelt resa till Köpenhamn och bland annat ta nattåget vidare till Tyskland. I Oslo finns goda förbindelser till både Bergensbanan och Dovrebanan för resor vidare i Norge.
2023 fördubblade Vy Norge antalet avgångar mellan Oslo och Göteborg och det har varit en stark tillväxt på sträckan under hela 2024.
– Vi ser fram emot att fortsätta satsningen på utrikestrafiken. Om intresset finns och sommartåget 2025 blir en succé hoppas vi att detta blir ett fast inslag varje sommar framöver. Och det här är bara början, säger Røhne.
Stolarna i Type 74 uppges vara bekväma och är försedda med strömuttag. Foto: Vy
En del minns 1990-talets stora nyhet då Type 70 kördes Oslo – Göteborg och till en början någon vända till Malmö på sommaren. Den torftiga komforten gavs namnet Inter City Express.
Nästa steg i utlandssatsningen blir tåg till Köpenhamn
– Sedan våren 2024 har Vy och DSB fört dialog för att hitta ett samarbete på sträckan Oslo – Köpenhamn från 2026. Vi närmar oss nu en konkret lösning, och vi ser fram emot att kunna lämna mer detaljer kring detta under våren, avslutar Røhne.
Vy är också intresserade av att titta närmare på ett nattåg direkt från Oslo till Köpenhamn, och är involverad i den formella dialog som Järnvägsdirektoratet i Norge har med de järnvägsbolag som anmält intresse. När Fehrmanbelt är öppet kommer Vy också att överväga flera möjligheter i Europa.
Biljetter tillgängliga från mitten av april i Vys kanaler.
Det är så klart www.vy.se som avses. Dock brukar det vara samma priser på sj.se eller övriga vanliga säljsajter.
Två tåg Oslo – Malmö först
Sommartåget mellan Oslo och Malmö går som två dagliga förlängningar av dagens avgångar mellan Oslo och Göteborg under perioden 14 juli och 11 augusti.
Biljetter på Vy tåg kan bli kostsamt om man inte köpt i god tid i förväg. På svensk sidan gränsen gäller dock Västtrafik periodkort bland annat. Tågen körs i Sverige endast på grund av det biljettsamarbetet.
Trafiken bedrivs med Type 74 som erbjuder en ganska enkel komfort, enligt kritiker. Dessutom finns det ingen kiosk ombord , istället kan man handla i fyra varuautomater. Type 74 har dock flera stora toaletter, en fördel som framhålls av andra. Dessa fordon är runt tio år gamla och byggda av Stadler i Seidlitz, Polen och är kända för sin pålitlighet.
Klicka fram tidtabellerna för Vy sommartågen Oslo – Malmö
Vy ägs av norska staten
Vy gruppen ägs av norska staten och består av det som är kvar av tidigare Norske statsbaner NSB:s persontrafik. Också Vy bus4you (som har bakgrund i Netbus och Säfflebussen) ingår i samma familj. Norska regeringen har aviserat att Vy skall återfå sin särställning inom norsk persontrafik. De upphandlade paketen där en slags försökskonkurrens av brittisk 90-talsliknande upphandlingar av olika linjer kommer att avslutas.GoAhead har bedrivit Oslo-Kristiansand – Stavanger och SJ Nord har haft trafiken till Trondheim bland annat. Dessa avtal löper ut inom något år, då återgår trafikrätten till Vy.
I enligt med den nya regeringspolitiken slogs också Flytoget samman med Vy den 1:e januari i år. Flytoget till Gardermoen är därmed historia.