Invigning och premiärtur med Göteborgs nya superspårvagn sker Fredag den 17 januari. Då bjuder Västtrafik, Göteborgs Spårvägar och Alstom in till invigning och premiärtur med Västtrafiks nya spårvagn, M34. Återigen tvingas övriga regionens invånare var med och betala för en city branding i Göteborg.
– Vi gör oss redo att möta den ökade efterfrågan på hållbart resande med nya längre superspårvagnar. Den nya spårvagnen, modell M34, är 45 meter lång och rymmer över 300 resenärer, förklarar man. Det är ännu oklart om dessa kommer att medföra ökade problem för biltrafiken, men att de skulle attrahera vuxna män att sluta köra bil är de få utanför Västtrafiks styrelse som tror.
Göteborgs kommun förmodas fortsatt växa i invånare menar man där. Därför satsar Västtrafik på dessa superspårvagnar eller ”car killers” på 45 meter för flera miljarder kronor. Det istället för att bygga ut långväga förbindelserna från Mariestad, Götene, Lidköping, Vara, Essunga, Grästorp som endast har enstaka tågförbindelser till Göteborg. Under banarbetena så måste de fyra tågen från Lidköping vända i Alingsås eller ta omvägen över Vänersborg.
Att köra bussar på E20 Mariestad – Skara – Göteborg ingår i Västtrafiks föreställningsvärld, trots att man kör bussar upptill var sjunde minut i högtrafik Göteborg – Borås (endast 8 Västtåg per dygn) och en hel del buss på E6 i Bohuslän till Stenungsund, Uddevalla och Strömstad. 2026 ökas dessutom antalet motorvägsgående busar Göteborg – Kungälv – Stenungsund – Tjörn – Orust.
Regionens A, B och C lag
Allt fler kritiker talar om Västtrafiks regionala diskriminering när alla stora kollektivtrafiksatsningar sker i Göteborg och vissa grannkommuner. Det som anses vara ”bonnkommuner ” får istället nöja sig med nya gasbussar, skolskjutsar eller försökstrafik med små elbussrundor eller bus on demand för pensionärer. All dyr nattbusstrafik kring Skövde drogs in pga fylla och bråk, men motsvarande besparingar skedde såklart aldrig i Göteborg.
Västtrafiks tre utformning av de tre biljettzonerna A, B och C och de olika trafikuppläggen ger en tydlig bild av att kommunerna ett par mil runt Göteborg anses mer viktiga än de större städerna någon mil längre upp i regionen. Västtrafiks prestige ligger i att öka i kvantitet runt Göteborg och norra Halland.
Den nya superspårvagnen sätts 19 januari in i trafik på linje 11. Men redan på fredag den 17 januari invigs spårvagnen under festliga former av socialdemokraten Bijan Zainali (S), ordförande i Västtrafiks styrelse, Johanna Hector (S), ordförande i Göteborgs Spårvägars styrelse och Maria Signal Martebo, vd, Alstom Sverige.