Julas jättelager vid E20 i Skara blir nu ännu större. 2026 kommer utbyggnaden att stå klar.
Julas jättelager i Skara på 180 000 kvadratmeter blir nu ännu större. Senaste utbyggnaden skedde 2020-21. Nu är planen att bygga ut anläggningen med ytterligare 43 000 kvadratmeter logistikyta. Allt skall stå färdigt redan 2026.
− Detta är del i en större satsning på logistik, berättar Karl-Johan Blank ägare till Jula Holding. Vi har samlat vår logistik inom koncernen och skapar nu även möjligheter för vår fortsatta expansion. Samtidigt kommer vi framåt kunna erbjuda effektiva hållbara logistiklösningar även till andra aktörer. Göta har i tidigare artiklar berättat om Jula Logistics megaterminal i Falköping och flytt av tåghanteringen av SCA:tågen dit.
Projekteringen för utbyggnaden av distributionscentret i Skara har redan börjat och målsättningen är att utbyggnaden skall vara klar och kunna tas i drift under 2026.
− Detta är den sjätte utbyggnaden av vårt distributionscenter sedan vi först satte spaden i marken 2004. Nu befäster vi ytterligare Skara och Skaraborg som hjärtat i vår verksamhet. Härifrån kommer vi att kunna fortsätta vår expansion på ett effektivt och bra sätt, förklarade Karl-Johan Blank.
Julas jättelager blir 40 fotbollsplaner stort
Jula Holdingkoncernens distributionscenter i Skara är idag totalt cirka 180 000 kvadratmeter stort och redan en av världens största logistikfastigheter.
− Med utbyggnaden om cirka 43 000 kvadratmeter blir distributionscentret totalt drygt 220 000 kvadratmeter, vilket motsvarar en yta om runt 40 fotbollsplaners storlek. Vi har byggt ut lagret tidigare och har därför bra erfarenhet. Vi räknar med att även denna utbyggnaden kommer att gå enligt plan, säger Lennart Karlsson, VD Jula Logistics.
Bygger ut åt väster
Utbyggnaden av lagret kommer att göras i västlig riktning. Det innebär att den vinkel som byggnaden har idag kommer att fyllas så att byggnaden blir helt rektangulär, förklarade Lennart. Sett från E20 kommer det därför inte se lika dant ut. Storleken blir påtaglig.
Med jättelagret i Skara skapas goda förutsättningar för Jula Holdingkoncernens två retailbolag, Jula och Hööks, i sin fortsatta expansion på sina marknader i Sverige, Norge, Finland, Polen, Danmark och Österrike.
Utbyggnaden skapar även arbetstillfällen, dels under själva byggtiden och dels i och med koncernens fortsatta expansionsplaner och tillväxt.
Jättelagret ligger på gamla VGJ:s banvall
Vi kan tillägga något som är ganska intressant. Julas Jättelager ligger strategiskt alldeles vid E20 och i Skara korsar flera andra riksvägar och länsvägar. Skara saknar dock järnväg, det finns ett etablerat tågfraktningsupplägg sedan flera år med containertåget från Göteborg Hamn till Falköping och omlastning till extra långa lastbilar som kört sista biten till lagret i Skara. Men Jula centrallager i Skara hamnade faktiskt rakt på gamla Västgötabanans banvall vid senaste utbyggnaden.
En del debattörer hävdar att Västra Götalandsregionen har systemkritiskt lite järnväg och godsspår kvar. Särskilt Skaraborgsområdet har utmärkt sig som direkt motståndare till järnvägar utöver Västra Stambanan och ett antal större lastbilsåkerier har sedan 1900-talets slut helt tagit över järnvägens tidigare volymer i regionen.
Jula har dock genom satsningen på sin tågterminal i Falköping visat att järnvägen är framtiden. Andra källor hävdar att mer körs på lastil direkt från hamnen nu när E20 byggts klart och att omlastning av containrar i Falköping borde upphört för länge sedan.
Vilka slutsatser klimat-politiker och logistikbranschen dragit av det här hörs det inte så mycket om. Ett tag talade man lyriskt om att bygga el-vägar. Försöken som gjorts i Tyskland el-lastbilar matade från luftburen elledning har dock visat sig orimliga att fortsätta med.
På kontinenten avser man investera i reaktivering och återuppbyggnad av godsbanor, något som lär dröja innan svenska beslutsfattare börjar fundera över.