Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Malmtrafiken till Narvik återstartades 20 februari

Malmtåg 20 januari2024. Bild LKAB

Efter cirka två månader av återställningsarbete under extrema väderförhållanden återstartades trafiken på Malmbanan 20 februari. Urspårningen i Vassijaure skedde 17 december.

– I samband med testkörningarna har vi gjort kontroller och mätningar av hur järnvägen klarar belastningen. Testerna visar att vi nu kan släppa på godstrafiken på urspårningssträckan, men med restriktioner så som hastighetsnedsättningar för att kunna trafikera under så säkra förhållanden som möjligt, sade Simon Sunna, sektionschef järnväg, Trafikverket.

Sedan urspårningen den 17 december då ett fullastat malmtåg spårade ur med flera vagnar har 60–100 personer arbetat dygnet runt. 26 000 slipers och kilometervis av räls och kontaktledning är utbytta. Det var på kvällen den 17 december som ett fullastat malmtåg spårade ur inne i ett snögalleri på stationen i Vassijaure nära den norska gränsen. Delar av spåret förstördes längs en sträcka på hela 15 kilometer vid urspårningen. Trafikverket och BDX Rail har bytt 25.000 sliprar, lagat trasig räls och växlar.

Vassijaure ligger hyfsat nära Riksgränsen på sträckan Kiruna-Narvik. Där går normalt cirka två tredjedelar av LKAB:s leveranser av järnmalmsprodukter med tio fullastade malmtåg om dagen. Dessutom körs tåg för Kanuis Iron AB (Pajalgruvan) till Narvik. På södra omloppet, Gällivare-Luleå, går dagligen fyra-fem tåg med LKAB:smalmfrakter. Det finns ingen kapacitet att kompensera bortfallet genom att skicka produkter söderut.

Vassijaure station med det urspårade malmtåget inne i snögalleriet. Bild LKAB

Järnmalmsfrakterna till Narviks hamn har varit helt avbrutna under perioden, fraktfartyg har fått dirigeras om och istället har järnmalmen lagrats upp hos Kaunis Iron och LKAB. Den högfrekventa containertrafiken från Oslo genom Sverige till Narvik har också lidit, all varuförsörjning av Nordnorge framförs på tåg till Narvik men också Kiruna och vidare på vägarna mot norr. 20 Februari öppnades äntligen spåret för trafik igen.

– Vi har återställt banan under extrema väderförhållanden, människor och maskiner har arbetat i temperaturer på nedåt – 30 och i snöoväder och storm. Våra entreprenörer tillsammans med Trafikverkets personal har gjort en otrolig insats. En stor eloge till alla som på olika sätt bidragit till att vi nu kan öppna för godstrafik. Vi har gjort något unikt tillsammans och hade inte lyckats utan ett gott samarbete och hårt arbete från alla parter, Simon Sunna, sektionschef järnväg, Trafikverket.
Omfattande provkörningar utfördes i fleradagar innan trafiken släpptes igång på den reparerade sträckan avMalmbanan. Ett lok med malmvagnar har i olika hastigheter och mer eller mindre lastat kört för att se hur järnvägsanläggningen skulle hålla, förklarade Trafikverket.

North Rail Express i samarbete mellan Schenker och Green Cargo Bild Green Cargo

Persontrafik åter på sträckan först till sommaren

Det beslut som Trafikverket fattat om trafikstart gäller endast godstrafiken. ”Ingen persontrafik kommer att bedrivas på sträckan innan vi bedömer att vi har ett slutjusterat spår. Vi tar beslutet att inte tillåta persontrafik för minska risken för personella skador och ta hänsyn till att bansträckningen går genom en svårtillgänglig miljö om behov av evakuering skulle uppstå”, förklarade myndigheten. Att åka nattåg från Stockholm, Gävle ända upp till Kiruna är dock inga problem.

Godstågen kommer gå sakta förbi den reparerade sträckan. Fortlöpande kontroller och åtgärder kommer att ske under olika temperatur- och väderförhållanden under trafikering. Kontroller och åtgärder kommer att prioriteras under den tid vi inte har ett slutjusterat spår.

– Vi har inte möjligheten med den snö och is som finns på platsen att inspektera varje detalj av spåret som vi skulle ha gjort i normalfallet vid en besiktning inför ibruktagande av järnvägen. En sådan omfattning av besiktning skulle innebära en trafiköppning först i juni. Det är inte ett alternativ för våra operatörer eller för oss. Säkerheten kommer alltid först. När det gäller persontrafiken är den känsligast för störningar, därför kan vi inte tillåta persontrafik ännu. Vi vill inte tvingas till evakueringar där det kan vara långt till närmaste väg, säger Simon Sunna, sektionschef järnväg, Trafikverket.

Efter två månader av återställningsarbete under extrema väderförhållanden återupptogs godstrafiken till Narvik tisdag den 20 februari, klockan 07.00. Bild Trafikverket

Tufft för gruvbolagen

Det extremt långa avbrottet på Malmbanan medförde omfattande konsekvenser för gruvbolagen. Gruvföretaget Kaunis Iron tvingades bland annat bygga ut sitt område för upplag av all järnmalm som inte gick att frakta iväg.
LKAB berättar att det totalt ligger cirka 3 miljoner ton pellets i Kiruna och Svappavaara, det motsvarar över 400 fullastade malmtåg. LKAB kör under normala förhållanden i snitt 10 tåg om dygnet till Narviks hamn, men när trafiken rullar igen tas de tågen upp av de volymer som pelletsverken i Kiruna och Svappavaara producerar per dag.

– Det finns idag ingen extrakapacitet för att köra fler tåg. Dessutom planerar Trafikverket för omfattande och för all del välbehövliga underhållsarbeten den kommande tioårsperioden. Det betyder tyvärr att kapaciteten sjunker ännu mer, säger Linda Bjurholt.

LKAB tappade intäkter på cirka 100 miljoner kronor om dagen efter urspårningen. Hur stora kostnaderna slutligen blir är ännu oklart, eftersom det kan ta flera år att leverera de lagrade produkterna.

Kaunis Iron har längre transportsträcka och komplicerad logistik med omlastning från lastbilar till järnvägsvagnar i Pi käjärvi. Bild Kaunis Iron