Under söndagskvällen blev det närmast riks-panik när E45 i Lilla Edet översvämmades. Jordskred på E45 i Lilla Edet hette det. I området hade det regnat oerhört mycket. Ett skred eller geologisk omvälvning i vägkroppen ledde till att Europavägen fick stängas ett par dygn.
Norra Trafikplatsen i Lilla Edet översvämmades av vatten. Dess läge borde få vatten att själv rinna i dränering neråt till älven, men på filmer syns hur vattnet istället trycktes uppåt ur en brunn samtidigt som det flödade till från bergen. Direktupptagen film från stället. Detaljerad information var knapphändig. Bästa bilderna här: https://www.facebook.com/RescuePhoto/mentions
Frigolit/cellplastsblock från jordtäckta sidobankar hade spolats bort, ett par dagar senare förklarade Trafikverket att det inte alls var cellplasten i vägkroppen, som flyttats genom skred, däremot kan den anses skadad och vägbanken kanske måste byggas om på en längre sträcka. Cellplastmterialet används istället för sprängsten och jord för att reducera tyngden från vägen på de instabila lermarkerna.
Man kunde under söndagen när det begav sig ser hur vatten forsade ner från bergen som stupar brant ner mot E45, så om dräneringar inte fanns eller var ur funktion, blir hela saken förklarlig med både översvämningar och cellplasten som spolades över vägen. Räddningstjänsten beskrev det också som en underminering av marken. Ingenting är särskilt överraskande med den geologiska historik och problematiska markförutsättningar som Göta Älvdalen har. Sättningar och svackor i vägen har funnits sedan den drabbade sträckan öppnades 2012. Bilister märker att det endast är i ekodukterna ytterligare ett stycke norrut, som vägbanan är jämn och stabil.
Inga alternativa vägar finns i området av Lilla Edet, långa omvägar mellan Trollhättan och Göteborg är vad som bjuds. Trafikverket tror att trafiken kan öppnas om ett par dagar igen, större var inte katastrofen den här gången. Så skedde också under tisdagseftermiddagen, men endast ett körfält i sydlig riktning.
E45 ett billighetsbygge genom Lilla Edets kommun
Orsakerna kan dock stå att finna i att E45, som byggdes om till fyrfältsväg och öppnades 2012, är ett billighetsbygge. Det är inte endast de två ofullbordade etapperna Torpabron och Göta som utgör vittnesbörden om det, varje bilist på sträckan är väl medveten om hur billigt fyrfältsvägen är utförd på den här sträckan.
På lerslätterna norr om Lilla Edet (Tösslanda) breddades bara befintlig väg och försågs med mitträcken, viltstängsel och ekodukter utan att man bearbetade något på djupet för att säkra vägen. Den byggdes inte ens rak, filerna är förskjutna något i sidled – ändå är det skyltat 100 km/tim. Det framgår nu av filmer från bilister att vägkroppen vid raset både sjunkit och lyfts uppåt ungefär en meter. Det eftersom den är byggd på lera utan pålning.
Endast den nya sträckan man byggde längre neråt, över bergen öster om Lödöse, kan anses ha rimlig motorvägsstandard eller riktig bärighet och dränering. Vid bygget snålades också in på flera av de tidigare av- och påfarter som fanns. Långa krokiga lokalvägar måste användas långa sträckor parallellt med E45 till olika trafikmot, men flera av dem har endast ramper åt en riktning eller saknar över- eller underfart som i Alvhem (Lödöse Södra).
Det slösades dok enormt på vägen genom grannkommunen Ale, där vägen är exempelvis är dubbelt så bred bred genom Älvängens tätort än vad den är nere i Göteborg och en ful betongmur med omväxlande glas- och träpåbyggnad, löper längs Europavägen i nära två mil neråt. Men själva vägkroppen är inte alltid den bästa, pengarna gick till murar och gigantiska trafikplatser och överdimensionerade lokaltågsstationer dikt an Europavägen – ändå har kraftiga sättningar i den nya vägen fått lagas i Nol och på sina håll låter man guppen vara på 100-vägen.