Högtryck med stark sommar för varuhuskedjan JULA. Först satte Jula nytt rekord under våren, därefter fortsatte Julas försäljning att öka starkt under första halvan av sommaren.
− Vi ser samma trend på våra samtliga marknader och i alla våra säljkanaler. Det visar att vi är väldigt starka och gör rätt saker. Det är givetvis mycket glädjande, sade Julas vd Johan Sjöhagra.
Första halvåret har varit framgångsrikt och vi är extra starka i säsong. Det känns otroligt kul med en så fin utveckling. Vi har en organisation med engagerade och ansvarstagande medarbetare som klarar att möta en tuff marknad och samtidigt ta hand om våra kunder på ett bra sätt. Jula firar i år dessutom 45 år.
Johan Sjöhagra, vd Jula AB. Bild från JULA. Julas försäljning fick en fin start på året och under våren sattes nytt försäljningsrekord. Den positiva försäljningsutvecklingen har fortsatt under sommaren.
− Första halvåret har varit framgångsrikt och vi är extra starka i säsong. Det känns otroligt kul med en så fin utveckling. Vi har en organisation med engagerade och ansvarstagande medarbetare som klarar att möta en tuff marknad och samtidigt ta hand om våra kunder på ett bra sätt, förtydligade Johan.
E-handel och intresseväckande reklam
Även Julas e-handelsförsäljning rycker energiskt framåt.
– Vår e-handel har klivit fram ordentligt i sommar. I kombination med nya varuhusetableringar över hela Norden har det gett ett fint resultat. Samtidigt fortsätter våra befintliga varuhus att generera en stark försäljning, fortsatte Johan.
Tidningen konstaterar att e-handeln på jula.se är modern, fräsch och användarvänlig. Sajten är garanterat snabbladdande och ren från plotter som annars stör ögat. E-handeln expanderade 2022 till Österrike och Tyskland på www.jula.at
Beträffande TV-reklamen ville vi veta lite mer om Julas resonemang kring det faktum att människor uppfattar Jula-reklamen som inspirerande och moraliskt uppbygglig. Sloganen ”Inget kan stoppa dig nu” skall väl appellera till ett eget självförtroende att vilja ta sig an både stora och små hemmaprojekt?
– Vi följer våra värderingar inom företaget här, så det är det som i grunden styr hur reklamen sedan gestaltar sig. Vi samarbetade med en byrå som heter Garbergs kring filmerna.
Det är samma företag som producerat Lidl-reklamen, upptäcker vi och ser viss likhet i dans (ballett / musicalstil) och musikmomenten.
– Julareklamen kommer att förbli mix av branding (dvs framhävandet av varumärke och logga, red kommentar) och specifik vara/priserbjudande i reklamen.
Youtereklamen producerar dock Jula själva, enligt Johan Sjöhagras svar på vår fråga. Vanligen är det en gemytlig butiksmedarbetare som utan åthävor välkomnar till butikerna och kort presenterar till exempel ett verktyg eller erbjudande. Trevlig och sakligt utformade filmer med exakt tilltal och respekt för mottagaren, lyder vår recension av Julas reklam i stort. Tydligen använder man exakt samma nordiska stil i den tyskspråkiga reklamen, Jula-slogan heter ”Nichts kann dicjh jetzt Aufhalten!”.Vi upptäcker att 45-årsjulbileets erbjudanden självfallet gäller också på den tyskspråkiga och den finskspråkiga webbutiken, precis som i Sverige.
Ett brett sortiment till låga priser
Johan Sjöhagra framhåller Julas breda och prisvärda sortiment som den främsta framgångsfaktorn.
− Vi är glada att vi träffar rätt i våra sortiment och säljer starkt inom de kategorier som vi har ambitionen att vara starka i. Det i kombination med låga priser är en av nycklarna till Julas försäljningsframgångar, underströk Johan.
Stark ägare ger stabilitet
Johan Sjöhagra lyfter också fram Julas ägare, Karl-Johan Blank, han starka entreprenörsanda och driv som en viktig del av framgången. Jula startades Karl-Johan Blank tillsammans med sin far under 1980-talet i Skara-området där också ägarfamiljen och koncernledningen hållit sig kvar. Karl-Johan Blank har hela tiden jobbat och byggt upp Jula långsiktigt. Namnet kommer av gården Jultorp där allt började 1979.
Karl-Johan Blank Foto: Jula
− Ett familjeföretag med en stabil ägare skapar en trygghet, inte minst i de turbulenta tider vi lever i. Hans erfarenheter inom detaljhandel, fastighet och logistik tillsammans med viljan att satsa, bidrar stort till Julas framfart, berättade Johan.
Utvecklad Kundklubb i höst – 5 miljoner medlemmar!
Julas kundklubb, JulaClub, med över 5 miljoner medlemmar skapar också starka kundrelationer och utgör i sig en viktig försäljningskanal.
− Kundklubben kommer vi att utveckla under hösten och nästa år till mycket mera än rabatter och bra erbjudanden, kungjorde Johan Sjöhagra exklusivt för Göta, men gav inga detaljer.
– Vårt lojalitetsarbete bygger på ett långsiktigt kundfokus där vi paketerar kundupplevelser på ett enkelt och tydligt sätt. Det känns fantastiskt roligt att det finns så många trogna medlemmar. Det är ett kvitto på att vi är starka på marknaden och visar styrkan i Julas varumärke och sortiment. För oss är kunden allt och vår stora kundklubb är ett bevis på att vi gör rätt saker som våra kunder gillar, förklarade Johan.
Full fart framåt!
− Nu fortsätter vi med full fart in i augusti! Vi är starkt fokuserade på det vi gör med kundnöjdheten i fokus. En nöjd kund är en återkommande kund och i kombination med ett brett sortiment till låga priser kommer vi att fortsätta utveckla Julas erbjudande på marknaden. Vi drivs av expansionsvilja och tillsammans tar vi hela tiden viktiga steg i Julas fortsatta utveckling och tillväxt!