Borås är den största staden som har allra sämst förbindelser med Stockholm och Köpenhamn. Fredag den 13:e blev dock en riktig turdag för Boråsarna. Den 13:e september fick Boråsarna hela sju direkttåg från Stockholm, trots att SJ snart kommer sluta med direkttåg från Stockholm till Borås i december. Detta berodde på planerade banarbeten.
SJ är väldigt förtegna om hur de betraktar marknaden på provinsstäder som Borås och Alingsås. Men möjligen skulle konkurrensen av de billigare VR i grön färgdräkt (tills nyligen MTRX i röd-svarta färgschema) kunna vara orsak till neddragningarna. Frågesvar är faktiskt mycket svepande. Man påstår från SJ (mejlkommunikation vi haft i juli) att man kompenserar indragna tåg. De svarade Göta att det blir andra som stoppar istället, men det är svårt att se att så alls skulle vara fallet.
Eftersom tågen byter riktning i Borås för att fortsätta till Göteborg säljer SJ biljetter varje gång det är planerade omledningar den sträckan. Genialiskt.
Chockerande försämringar att vänta framöver
Kvar i höst finns endast tre X2000 per riktning som stannar i Herrljunga en vardag. Endast med dessa kommer resan ner till strax över 3 timmar mellan Borås och Stockholm. Övriga alternativ ger långt tre och en halv till fyra timmar och byten i både Skövde och Herrljunga. Också olika varianter av fyra och en halv, till över fem timmars resor erbjuds. Det till höga priser. Senaste förbindelser från Stockholm på kvällen blir extra långa och ger byte i Göteborg till buss.
Alingsås har drabbats precis lika illa. Endast ett X2000-stopp per riktning är kvar. Vissa dagar inte ens det. Den alltmer populära konkurrenten VR stannar nästan samtliga sina tåg i Alingsås. Under 2024 har åtskilliga SJ snabbtåg ställts in på grund av allvarlig fordonsbrist. 2025 kommer även omfattande banarbeten som påverkar kapaciteten radikalt och ändrar på olika avgångar. Man uppger att det därför planerats en hel del minskad trafik.
Många tagna på sängen
Svenskt Näringsliv och flera drabbade kommuner har tagits på sängen, man benämner SJ:s dragningar av affärstågen X2000 som ett dråpslag. Göta talade i juli med flera kommunala näringslivssekretariat och med regionchef Rudolf Antoni på Svenskt Näringsliv. Alla dessa svarade att de nya konkurrenterna på spåren med sina billigare tåg, har gjort en intressant inbrytning på resemarknaden, men det är inte något som kan ersätta SJ:s affärsresekomfort i X2000.
Så såg det ut för den som ville åka Stockholm-Borås fredag den 13:e September. Flera extra förbindelser helt utan byten.
Fredag den 13:e året runt.
Egentligen råder otursdagar året om. Normalt råder helt kassa förbindelser Stockholm-Borås. Nedan framgår hur dåliga förbindelserna är en vanlig eftermiddag. Den som behöver stanna längre i Stockholm och inte kan välja det enda direkttågets avgång 16.07 till Borås, har endast en fungerande förbindelse. Det är den 18.30 som ger normala, korta vägen över Herrljunga. Övriga varianter ger orimliga byten i Östergötland, Småland eller Göteborg som alla ger avsevärt mycket längre restid och innebär tidsödande sträckor med buss.