Uppenbart råder det panik hos VolksWagen inför nästa flod av stämningar mot företaget beträffande den uppseendeväckande avgas- och utsläppsskandalen. Advokatbyrån Decker & Böse som företrätt konsumenterna i en serie processer mot Volkswagen går hårt åt biljätten som med en reklamkampanj försöker skrämma bilköpare att ge upp. Men chansen att nå upprättelse är nu större än någonsin tidigare förklarade Ulf Böse: ”VW-kunder bör definitivt kontrollera om deras fordon omfattas och söka juridisk hjälp från en erfaren advokat som specialiserat sig på utsläppsskandalen”.
VW-koncernen donerar samtidigt 10 miljoner Euro till miljöprojekt.
Köln (ots)
I en exempellös och tvivelaktig kampanj under titeln ”Varför EA288 stämningar inte lönar sig” försöker biltillverkaren VolksWagen tillsvidare avskräcka drabbade konsumenter från att föra rättslig talan mot bolaget beträffande de stora avgas- och utsläppsskandalerna. Men, konsumenternas advokater från byrån Decker &Böse anser att förutsättningarna för att vinna över biljätten nu är bättre än någonsin, särskilt sedan EU-domstolens utslag av den 17 december 2020 som avgjorde att det s.k. termiska fönstret anses vara en otillåten avstängningsanordning. ”VW har missat chansen att lära sig konstruktivt av den första skandalen kring motorn EA189 – den största krisen i företagets historia”, förklarar Ulf Böse, advokat och chefsnamnpartner på Decker & Böse. ”Istället försöker bolagskoncernen nu ännu mer fräckt att snedvrida debatten utan hänvisning till tekniska fakta. Det faktum att VW medelst en massiv reklambudget och med sökmotorer driver fram de drabbade konsumenterna till en särskild hemsida för att avskräcka eventuella nya klagande, visar bara hur stor desperationen måste vara hos VW ”. Ulf Böse är inte nådig i kritiken mot biljätten. Decker & Böse är ett av de ledande advokatbyråerna för konsumentskydd och gruppanspråk i Tyskland. Advokatbyrån grundades 2015 av Ulf Böse och Markus Decker vid deras nuvarande huvudkontor i Köln. Ytterligare filialer finns i Berlin, Hannover, Hamburg, Frankfurt a. M., München och Stuttgart. Sammanlagt har de runt 150 anställda specialiserade framför allt på återköp av bilköp samt ersättningsanspråk i samband med utsläppsskandalen hos VolksWagen, dieselkörningsförbud, återföring av liv- och pensionsförsäkringar, återkallande av billån, leasingavtal, fastighetslån och konsumentlån samt frågor som rör trafik- och arbetsrätt. Beträffande VolksWagenskandalerna har byrån haft stor inverkan för utfallet både i Tyskland och internationellt.
EA288-stämningar mot Volkswagen kommer att löna sig
Nästa stora flod av rättegångar kan bli extremt kostsamt för VW, detta eftersom EA288-motorn har installerats i mer än fyra miljoner fordon som uppfyller Euro 6-utsläppsnormen. Det är inte utan anledning att fler och fler rättsskyddsförsäkringsbolag ställt sig bakom skadade konsumenter i EA288-stämningar och ger grönt ljus för att ta på sig tvistekostnader, advokatbyrån Decker &Böse förklarar:
”Det med goda skäl: Enligt vår kunskap används också ett olagligt termiskt fönster i EA288-motorn. Detta innebär att nuvarande modeller från VW, Audi, Seat och Skoda också omfattas. VW-gruppen ljuger igen när de hävdar att stämningar är hopplösa. Den nya bluffen är inget annat än ett hjärnspöke, förklarar Böse. ”Erfarenheten från den tidigare VW-avgasskandalen kring EA189-motorn och det senaste utslaget i EU-domstolen visar att VW återigen är på fel spår med sin nuvarande reklamkampanj”, säger Böse. Faktum är att parallellerna till den tidigare motorn är slående. Även med EA189 har VW-koncernen först länge hävdat att det inte kunder inte lidit skada. Men i februari 2020 åtog sig VW sedan att betala sammanlagt 830 miljoner Euro i ersättning som en del av gruppklagan (enligt Gemensamma principer för kollektiva förelägganden och skadeståndsförfaranden i medlemsstaterna vid kränkning av rättigheter som garanteras av unionslagstiftningen (2013/396 / EU) . På samma sätt som vid de många rättegångarna beträffande EA189-motorn 2016/2017, kan man nu se att en flod av rättegångar hotar – antalet EA288-rättegångar har redan fyra siffror och tendensen av flera är ökande. Dessutom har det fallit ett flertal domar till förmån för konsumenter endast på regionala domstolsnivåer i tyska delstater.
”VW-kunder bör definitivt kontrollera om deras fordon omfattas och söka juridisk hjälp från en erfaren advokat som specialiserat sig på utsläppsskandalen. Chanserna för framgång är för närvarande bättre än någonsin tidigare”, förklarar Böse. ”Och bättre förr än senare eftersom VW spelar med tidsfördröjning så att berörda kunder sedan inte kan göra anspråk på grund av preskriptionstiden någon gång.”
VW sålde 9,3 miljoner fordon 2020 och skänker 10 miljoner Euro till miljön
Volkswagen är en av världens största fordonskoncerner. 2020 sålde de 9 305 400 fordon över världen. Bilfabrikanten vill bygga en miljöprofil och satsar mycket på elbilar och 8 januar i meddelade moderbolaget att de donerar 10 miljoner Euro till miljöprojekt under överinseende av Europeiska investeringsbanken.
”Volkswagengruppen stöder ytterligare tolv europeiska hållbarhetsprojekt som en del av sitt åtagande att skydda miljön och klimatet Projekten täcker ett brett spektrum från naturvård till forskning om batteriåtervinning och startinkubatorer. Donationerna görs enligt ett avtal med Europeiska investeringsbanken (EIB) som en del av åtagandena i samband med dieselkrisen Ralf Pfitzner, chef för hållbarhet på Volkswagen AG: ”Vi fokuserar specifikt på projekt som främjar miljöförvaltning och mobiliserar en anda av forskning och entreprenörskap för klimatskydd.”