Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Eddie Meduza-festival i Tidaholm kan bli tradition

Folkets Park i Tidaholm fylldes med 1000 Eddie Meduza-nostalgiker och fans lördagen den 4 maj. Eddie Meduza-festivalen väntas återkomma 2025 igen. Foto: Göta

Eddie Meduza-festival i Tidaholm 3-4 maj fyllde Tidaholms gator. Göta var också där.

Tidaholms Museum är en av parterna bakom en ny Eddie Meduza-festival i Tidaholm. Genom festivalen ville göra ett försök till att nyansera bilden av Errol Norstedt och bättre bekantgöra hans seriösa förmåga och samhällskritiska öga. Frågan är om en festival kan lyfta de aspekterna eller om det snarare sätts en stark kommersiell prägel istället?

Ett annat syfte med Eddie Meduza-festivalen var också att lyfta dem som inte blir sedda, det med hänseende på Errol Norstedts hårda uppväxtvillkor och alkoholproblemen. En Pingstkyrka hör också till arrangörsgruppen, men det var främst Tidaholms museum som frontade i media. Polisen hade också mycket att göra enligt deras sammanställning 5 maj.

Arrangörerna uppger att den första Eddie Meduza-festivalen var lyckad. Hur många människor som deltog var svårt för arrangörerna att uppskatta men ”flera av evenemangets olika programpunkter var slutsålda (1000 pers konsert, 600 på show och 400 på vandringarna)”, berättade senare museiintendenten Anja Praesto i ett mejl senare.

Västnytt och Kulturnyheterna skippade festivalen

Ett mejl till SVT Väst om de sände något från Eddie Meduzafestivalene besvarades kort:
”Nej tyvärr inte, det fanns planer på detta men tyvärr blev det inte verklighet”. 

Under fredagen 3:e maj när Göta åkte till Tidaholm hade Lunch Ekot intervjuat folk på stan, damer i 60-årsåldern som hade biljett till ”Gasen i botten” på Saga-bion, showen med bland andra Errol Norstedts son (artistnamn Erik Meduza) de var förväntansfulla. Erik Norstedt som var barn när fadern dog, uppges ha städat ut språket, så det är heller inga raka imitationer det är frågan om.
Väl framme konstaterade också vi att det var slutsålt till allt, svårt att nå arrangörerna för frågor och kommentarer på telefon ochmuséet stängde 17.00. Sena eftermiddagen observerade Göta istället polisens insatser mot fordon, inget märkvärdigt. Men TikTok-humorgruppen Krokus Krokodil sågs filma det. Istället för klimat-jokes gjorde de raggarskämt med polisen som måltavla. ”Stör inte, se på TikTok-kanalerna vad vi klipper ihop”.

Motoriserad medelålder och någon ungdom på festivalen / på stan

Göta såg inget av den fylla och trafikbesvär som sedan rapporterades av från Polisen i Östra Skaraborg, vi var väl för tidiga på kvällen. Vi såg istället en famlijefader som föredömligt körde sina döttrar i amerikabil, men det var en del störande motorcyklar i omlopp. Dessutom såg vi polisens kontroller av gamla och nya bilar.

Efter festivalen sågs på Facebook bilder och film från de som varit på den lördagens konsert på Folkets Park. Av dem att döma det verkade varit mestadels ålderstigna raggare och inte några a-traktor-ungdomar där.

Flera olika programpunkter

Festivalens olika moment bestod av Eddie-walks (stadsvandringar i fotspåren av Errol Norstedt), showen Gasen i botten på Sagateatern, Motorlördag och en jättestor Eddiekonsert i Folkets park. Just den stora grejen i Folkets Park ansågs var dyr med 600 kronor i inträde, men gratis parkering. Men det var alltså slutsålt. En dundertabbe var att hålla muséet stängt fredag efter 17.00 (ordinarie öppettider) istället för att ordna extraöppet dessa dagar. Götas redaxion precis som andra spontanbesökare, kunde därmed inte se Eddie Meduza-ställningen.

På Saga-bion spelades showen Gasen i botten Foto: Göta.

Satirikern Errol Norstedt

Den stridbare artisten eller estradören Errol Norstedt (1948-2002) med artistnamnet Eddie Meduza var inte omtyckt av överheten, hans grova samhällskritik var ofta väldigt vulgärt kryddad, den typen av sånger, monologer och radioteater är dock något han ännu är mycket känd för. Hur många vet idag att Norstedt på 1970-talet skrev vanlig musik åt etablerade dansband?

Själva substansen i samhällskritiken kan dock med åren ha gått förlorad eftersom musiken och teatersketcherna främst lyssnas i nutid av de enklare grupper som står allra längst från PK-vänstern i Stockholm. Det måste också konstateras att de ämnen Eddie Meduza /Errol Norstedt berörde är idag kanske mindre kända eller ens begripliga för flertalet, det är snusket och vulgariteten i ”rockabilly och blueslåtarna” som lyssnarna uppskattar mest nu för tiden.

Populära Errol stadsvandringar i Teahôlm och intellektuella diskussioner

Tidaholms museum byggde inför festivalen en särskild Eddie Meduza ustställning. Utställningen visas maj månad ut. Sedan något år har en av guiderna då och då organiserat stadsvandringar i Tidaholm och berättat om Errol Norstedts förehavanden när han bodde i staden. Stadsvandringarna är mycket populära och bokas fort fulla.

Eddie Meduza-uställningen visas endast maj månad. Foto: Tidaholms museum.

Museet berättade att de 27 april visade dokumentärfilmen Griståget på museet och därefter höll en slags samtalsseminarie med en gammal turnéledare för Eddie Meduza som berättade om hur det var att jobba med artisten Errol Nordstedt och dennes kollega Micke Dubois (Svullo).

Tillsammans med festivalens arrangörsgrupp hade det dessutom tagits fram en grafisk profil och flera kommersiella produkter, som såldes på Festivalsajten.

På lördagskvällen 4 maj, samtidigt som den stora konserten i Folkets Park rullade en cruising genom Tidaholm med 500 bilar. Foto Polisen 4 maj.

Narkotikabruk utbrett bland motorintresserade

Insändare i olika tidningar menade att Tidaholms kommun egentligen inte var positiva till att det skulle hållas en sådan Festival. Framför allt trafik och stök förväntades. Samtidigt som kvällskonserten i Folkets Park rullade en cruising med 500 fordon genom staden. Dessvärre var stöket utanför det officiella arrangemanget något som Polisen fick jobba mycket med.
”Berusningsgraden var hög…ett flertal personer avvisades alternativt fick tillbringa natten i polisens lokaler”….
”70 tal trafikrelaterade böter delades ut. Ex felaktig placering i fordon, felaktigt antal i fordon, förargelseväckande beteende genom högspelande musik samt fordonstrafik förbjuden. Några rattfylleribrott och olovliga körningar har detekterats och lagförts. Ett par fordon har fått körförbud på grund av allvarliga brister.”….
”Flera beslag av narkotika är hanterade och vi summerar det som att tillgången till narkotika är oroväckande utbredd även bland så kallade motorintresserade”.

Hur hantera nutidens PK-problematik?

På sin tid upprörde Eddie Medusa den vanliga kultureliten genom allt snusk och ofta råa vulgariteter. Samarbetet med nationalistbandet Ultima Thule gjorde etablissemanget än surare.
Eddie Meduza-låtarna ansågs inte rumsrena av Sverige Radio, det var ”könsrocken” susket, hånet mot vissa politiker eller kändisar och spritromantiken som man tog anstöt av. Bögkarikatyrerna var ett ringa problem då, men hade idag gjort honom bannlyst.

Greve von Boegroeff var en fiktiv karaktär som Errol Nordstedt hade skapat för att driva med just homosexuella inom överklassen. Hade inte ”riksmedia” koll på PK-problematiken, eller någonting, när de frikostigt pålyste Eddie Meduzafestivalen i tidningar och Sveriges Radio – helt utan triggerwarnings eller avståndstaganden?

Norstedt är sedan länge är död och spelas inte i Sveriges Radio alls, de föredrar amerikanska ylande människor eller rappare från Stockholmsbetongen som representanter för samhällskritiken. Men Schlagern ”Evert” låg 1990-talet dock 22 veckor på svensktoppen. Också den fina ”Ingen plockar en maskros” är salongsfähig och går i gammaldags tonarter. Men hur mottogs festivalen av PK-media med bakgrund av allt det andra?

Till exempel Aftonbladets kultursidor har tidigare haft korta artiklar med t ex rubriker som ”Eddie Meduza – dåre eller geni?” Errol Norstedt kan av de tidningarna i någon mån accepteras som kul underhållare, en lantiskarikatyr, men absolut inte som någon representant för arbetarklassen eller rimlig samhällskritik. Han var och är fortfarande inte tillräckligt fin och definitivt inte PK-fähig. Samma kultursidor i tidningarna hyllar istället rappare och tondöva nosringssångerskor som de enda sanna samhällskritikerna, jämte de US-amerikanska miljonärer som turnerar runt på världens arenor.

Museet gled elegant undan våra frågor

Göta ställde efter festivalen en del frågor till Anjta Praesto från Tidaholms museum om den moderna PK-problematiken som rimligen måste finnas som tröskel för att hylla Eddie Meduza / Errol Nordstedt.

– Fordrar dessutom inte vår tids doktriner att varje framförande eller omnämnande inramas med triggerwarnings eller avståndstagande mot texter och språkbruk?, formulerade vi en fråga.

Göta mejlade redan dagen efter in de självklara frågorna om PK-problematiken av idag. Vi undrar ju om det finns någon värderingskonflikt mot moderna vänsterliberala synsätt, som kulturpolitiker och högre chefer starkt betonar, med att uppmärksamma Eddie Meduza? Utöver bilar, brudar, brännvin-schablonen så hade han ju samarbete med Ultima Thule och gjorde nedsättande sketcher om bögar och sjöng ”Negerjävel” och liknande sånger. Dessutom borde rimligen E Hitler vara än mer kontroversiellt nu än förr?

Landsortens säkerhetsventil

Hela fenomenet Eddie Mudeza-nostalgi är intressant, utgör diggandet av denna musik och Nordstedts tankegods en slags ventil av frustration mot samhällseliten?

– Har det kommit kritik mot att festivalen får lov att genomföras eller reprimander mot de ansvariga som ”avfällingar” från tillåten smak, undrade vi?

Efter ett par dagars övervägande så svarade Muséet svepande:

”Eddie Meduza är en del av Tidaholms lokala historia och ger en unik inblick i vårt samhälles kulturella och sociala dynamik. Genom att fokusera på mer än bara hans kontroversiella texter, vill kommunen genom museet öppna dörrar till en djupare förståelse av hans konstnärliga bredd och samhällskritiska röst. Vi tror att det genom öppenhet och förståelse skapas en tryggare plats där alla kan känna sig välkomna och respekterade för vilka de är.

Vårt intryck är att mottagandet av festivalen i såväl media som hos allmänheten har varit väldigt positiv. 

Annan kommentator förvånad

Göta fick fatt i en viss kulturprofil i en storstad som anonymt kommenterar fenomenet Eddie Meduza-nostalgi och motsvarande frågor som vi först ställt till Tidaholms Museum:

”Det var bra frågor, för ofta försökte kränkta politiker, nykterister och religiösa på sin tid stoppa eller förhindra Errol Norstedt att uppträda på olika platser. Det är fullt rimligt att undra om han inte skulle haft mer motstånd idag. Logiken borde ge att nutiden måste lägga ännu större hinder eftersom kränkthet nu blivit religion, ämnen som Norstedt berörde är helt emot PK-ideologin, man skojar inte om Hitler, afrikaner bögar,transor utan att straffas. Avlidna artister refereras endast genom trigger warnings eller avståndstagande mot texter och språkbruk. Eddie Meduzas samarbete med nationalistbandet Ultima Thule borde varit ett tabu och lagt locket på inför Eddie Meduzafestivalen. Så stockholmsmedia hade alltså rubriker trots det? Men, feministerna kunde ju utgjort kritikerkår på sitt tema, varför gjorde de inte något utspel mot den patriarkala könsrocken? Annars är det troligt att bara låten ”Negerjävel” måste förklaras en halvtimma i ett specialprogram, eller helt enkelt leda till total ikonoklasm och nedtystande av den här festivalen. Det oavsett vad Tidaholm museum försökt lyfta. Väldigt märkligt att det inte blev något kulturbråk den här gången, se bara på hur man ältat Israelfrågan på årets Mello liksom”.

Mer om Eddie Meduza kommer

Errol Norstedt var kristen, han önskade egentligen sjunga och verka för Kristus, men fastnade p.g.a. kommersialiseringen i sunkfacket, skulden lägger vissa på Bert Karlsson.

Det har också tidigare förekommit utställningar och någon slags evenemang i Växjö om Eddie Meduza, det var där Norstedt bodde som medelålders, Tidaholm var emellertid hemstaden under uppväxt och ungdomsåren. Också andra minneskonserter med mera har arrangerats genast från 2002 och därefter.

Ytterligare artister kommer att i senhösten i år och 2025 försöka turnera med egna musikarrangemang såväl som orginalsångerna, räkna dock med att dessa fortsätter med en schabloniserade snusk- och fylla framställningen, av kommersiella skäl.

Mycket tyder dock på att gänget i Tidaholms Eddie Meduzafestival fortsätter flera år. 2025 planeras redan meddelades det.

 
DN-rubrik i vintras:

 
Premiär för Eddie Meduza-festival i Tidaholm: ”Inte bara bilar, brudar och brännvin”