Efterfrågan på El-bilar i Tyskland sjunker, istället rusar efterfrågan på bensin- och dieseldriva bilar. Elbilar utgör nu under tre procent av fordonsparken i Tyskland. Men nu är elbilar på väg ut ur bilhallarna i Berlin.
Berlintidningarna avslöjar att bilhandlare upphör att sälja el-bilar efter dramatiska försäljningsraset. Till stor del beror minskningen på slopandet av bidragen från Förbundsstaten, men det råder också en allmänt utbredd uppfattning om att elbilar är krångliga och mycket dyra att äga och reparera. Berlins bilhandlare säger sig ha tröttnat på att sälja ”grejerna”.
Först blev de inhemska bilmärkena utkonkurrerade av de kinesiska, framför allt BYD är den elbil som är populärast, dessutom anges inköpspriset för kinatillverkade märken vara endast två tredjedelar av en Volkswagen och batterierna påstås vara mycket bättre och billigare att ersätta om det sedan behövs bytas. Tesla är ett märke som dock ännu rider på status och märkestrovärdighet, medan BMW har meddelat att de helt slutar med elbilar och Volkswagen stänger produktion.
Volkswagenwerk i Zwickau Sachsen. Bild Volkswagen Newsroom.
Volkswagen stoltserade dock för ett par år sedan att de skulle bygga ett dussin batterifabriker i Europa, det blev det inte.
Enligt ADAC nyregistrerades endast knappt 27 500 bilar med ren batteridrift (BEV) i februari i år – det är 15 procent färre än samma månad förra året. Deras andel av nyregistreringar minskade från 22,6 procent i december förra året till bara 12,6 procent. Enligt myndigheten Kraftfahrt-Bundesamt utgjorde vid årets ingång andelen elbilar i fordonsparken mindre än tre procent.
Elbilar på väg ut. Berlins bilhandlare har tröttnat.
Bilhandlarna i Berlin är mycket besvikna över sin sits. En bilhandlare berättade för Berliner Zeitung att han endast säljer ett fåtal elbilar någon gång ibland, då och då. Efterfrågan på elbilar är nu mycket ringa och för bilhandlarna står elbilarna mest och tar upp plats utan att bli sålda.
Det enda undantaget är Tesla, märket har fortfarande en aura av status och Musk-mystik kring sig, men de är ändå ett bekymmer för bilhandlarna eftersom tillverkarens stora prisfluktationer gör det svårt att räkna hem affärerna på dem, sade en bilhandlare anonymt till BerlinerZeitung, denne tillade sedan att det ändå inte har betydelse, temat elbilar spelar för oss numera, precis som förr, inte någon som helst roll.
Helt annat är det med förbränningsmotorer som ju ofta klassas som miljöfarliga. I februari såldes mer än 77 000 nya bensindrivna bilar i Tyskland: en ökning med 2,3 procent jämfört med samma månad förra året. Deras andel av nyregistreringarna var 35,5 procent. Med cirka 42 000 nyregistreringar noterades en ökning med 9,7 procent för dieselmotorer. Deras andel steg till 19,4 procent. Resten av marknaden tillhör hybrider och laddhybrider, men deras andel av mängden är fortsatt låg på sex procent. Det verkar som om förbränningsmotorerna är de klara vinnarna.
Politiska verkningar inför EU-valet
Politiskt gynnas partiet CDU av utvecklingen och har fått medvind inför EU-valet. I CDU:s valmanifest kommer man vilja avskaffa EU-förbudet mot förbränningsmotorer, meddelades från Berlin. För ett år sedan beslutade EU förbjuda förbränningsmotorer från 2035 med undantag för e-bränslen, den tyska Förbundsregeringen blockerade ett allmänt förbud, det på initiativ av FDP. Hur exakt undantagen för e-bränslen skall regleras, beslutas senast hösten 2024.
Foto ADAC