Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Falköping är SCA Logistics nya knutpunkt efter Skövde

Papperståg ankommet till Falköping. Där lastar XR Solution av och förvarar rullarna inomhus i terminalen som ägs av Jula Terminal AB Foto: SCA/Torleif Halvorsen, Håkan Sjödin

Falköping är SCA Logistics nya knutpunkt för tågpendeln till och från Umeå

Skaraborg Logistics center / ”Jula Terminal” i Falköping är SCA Logistics nya knutpunkt för tågpendeln till och från Umeå. Tidigare skedde den här omlastningsverksamheten i Skövde. Nu har det flyttats till en nybyggd omlastningsterminal på Marjarp, Falköping. Den ägs av Jula Logistics och bedrivs med starkt hållbarhetsfokus och all hantering av SCA:s papperslaster sker inomhus.

– Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda en terminal med enormt hög miljöprofil, byggd från grunden med optimala förutsättningar för att hantera skogsindustrins produkter, sade Mathias Olsson, vd för XR Solutions som driftar terminalen.

Den nya tågterminalen ligger på Skaraborg Logistic Center, som beskrivs som Göteborgsregionens bästa logistiknav. Här finns anslutningar till både västra och södra stambanan och direktanslutning till Göteborgs hamn.

Omlastningsterminalen ägs av Jula Logistics som byggt utifrån XR Solutions behov och miljökrav. Nu är byggnaden klassad som ”green building”, vilket betyder att den uppfyller höga miljömässiga standarder och bidrar till att minska negativ påverkan på miljön.

Nytt strategiskt läge

Hit kommer SCA Logistics att fortsätta köra tre tåg i veckan i egen regi med kraftliner från SCAs pappersbruk i Munksund och Obbola, precis som man gjort till Skövde.

Terminalen är i det närmaste nybyggd, redan hösten 2023 under byggets gång började den användas. SCA-tåget flyttades dock hit 4 juni 2024. Foto:SCA

När pendeln vänder norrut igen, är den fylld med returfiber till bruken.

– Via omlastningsterminalen kan vi försörja hela södra Skandinavien med kraftliner och erbjuda snabba leveranser och korta ledtider, förklarade Lotta Åkre, kommersiell chef vid SCA Logistics.

Läget i Skövde har varit mycket strategiskt och den ursprungliga anledningen till att knutpunkten flyttar är att Mariesjöterminalen i Skövde ska lämna plats för annan verksamhet och bebyggelse. Men Falköping ligger bara cirka tre mil bort med ett läge som är minst lika bra och nu med ett upplägg som redan från början är planerat utifrån dagens behov.

– Vårt upplägg kommer att vara detsamma, men i en så här modern terminal är ju spårinfrastrukturen mycket bättre. Det möjliggör ännu effektivare hantering vid både lastning och lossning av tågen, sade Lotta Åkre.

Stärker redan hållbart upplägg

Utöver att själva terminalen har hög miljöklassning och tågtransporter i sig är ett hållbart transportval, kommer även all hantering för SCA Logistics räkning att ske med elektrifierade fordon – eltruckar som drivs med grön el. Anslutande lastbilstransporter sker i ökande grad med fordon som går på biogas, LBG.

– Vi har redan ett hållbart logistikupplägg i och med att de här transporterna går de långa sträckorna med tåg och bara körs med lastbil sista biten ut till kund. Den nya terminalen innebär att vi nu dessutom får ett hållbart upplägg ändå från grunden.

Kvalitetssäkrat samarbete

XR Solutions har ansvarat för driften av kombiterminalen i Skövde och därmed även SCA Logistics gods. Samarbetet mellan parterna fortsätter nu i samma form men på ny plats.

– De kan våra behov utan och innan och vi känner oss dessutom väldigt trygga med att de vet så väl var vi står när det kommer till våra höga kvalitetskrav, underströk Lotta Åkre.

Mathias Olsson är vd för XR Solutions och välkomnar det fortsatta samarbetet i förnyad tappning.

– Det är vår kanske största styrka att vi har så lång erfarenhet av att hantera produkter från pappersindustrin. Det gör oss väldigt effektiva och så konkurrenskraftiga att vi fått fortsatt förtroende. Det ser vi så klart jättepositivt på, förklarade Mathias Olsson.


Falköping är SCA Logistics bästa knutpunkt

Jämfört med många andra traditionella godstyper ställer pappers- och trävaror andra krav på hanteringen. Enheterna är ofta stora och tunga, vilket kräver en annan maskinpark och utrustning än den traditionella. I Falköping väntar 500 meter järnvägsspår under tak där hela tågset med full längd rullas in, vilket borgar för en rationell godshantering, särskilt av pappersprodukter.

Inne i terminalenstaplas pappre. Foto Jula Logistics

– Med nationella mått mätt är det här en unik terminal, helt anpassad för gods från skogsindustrin: kraftliner, massa, sågade trävaror och även den returfiber som går tillbaka till bruken, sade Mathias Olsson.

Projektet har pågått sedan 2015 när XR Solutions började söka ett nytt alternativ till Skövde. Under det senaste året har byggarbetet varit intensivt. Resultatet innebär en fördubbling av kapaciteten jämfört med den tidigare terminalen och XR Solutions förfogar över 85 000 kvadratmeter lageryta i stället för 12 000, som i den tidigare lösningen.

Tågpendel till Göteborgs hamn 

Många nya vägar öppnar sig i och med etableringen, även rent bokstavligt.

– Det som gör terminalen enormt attraktiv, utöver dess beskaffenhet, är att det finns en tågpendel som går med nio avgångar i veckan mellan Falköping och Göteborgs hamn.

Det är en riktig gräddfil till Skandinaviens största hamn som erbjuder fina framtidsmöjligheter för både export och import, förklarade Mathias Olsson.

Den 31 maj trafikerade SCA Logistics pendel terminalen i Skövde för sista gången. Den 3 juni inleddes istället hanteringen i Falköping.

Mathias Olson lovordade Falköping och XR:s kvalitetssprång:

– Nu är vi igång i Falköping och det känns jättespännande så klart! Det här har vi jobbat för i så många år och det blev till och med bättre än vi hade trott!

XR hanterar även Duisburgpendeln

Fem dagar i veckan ankommer ett godståg som går direkt från Duisburg till Falköping.

Megalagret byggdes snabbt under pågående verksamhet. Bild Jula Logistics

Helt färdigt, maj 2024. Framför förblir jordbruksmark/ängsmark, en unik lösning med hänsyn till den markägare som inte ville sälja Bild: Jula Logistics

Duisburpendeln körs i samverkan med Samskip, ett megarederi. Det går också en kortare containerpendel varje dag till och från Göteborgs hamn.