Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Freiburger Barockorchester på Sverigeturné

Freiburger Barock spelar på Stockholms Koncerthus 29 februari 19.00, i Vara Koncerthus 1 Mars 19.00, Köpenhamn 2 mars och Malmö 3 Mars.

1:e mars spelar Freiburger Barock i Vara konserthus!!! Även Stockholm 29 februari och Malmö föräras.

Freiburger Barock kommer snart till Sverige och spelar fantastisk musik av Händel, Vivaldi, Telemann. Först börjar de sin turné 29 Februari Stockholms koncerthus, men fredagen den 1 mars framträder de i Vara koncerthus. Sedan Köpenhamn 2 mars och Malmö 3 mars. Därefter följer ytterligare framträdanden i Europa, i april då är det Sydkorea de sina absolut största fans de spelar för.
Concerti all’arrabbiata kallas den här konsertrundan för och i Vara kostar biljetten 450 kr för vuxna.145 kr för barn. Ja det kostar samma fördelaktiga pris också i Stockholm.

Dirigenten är Gottfried von der Goltz som fyller 60 år i juni. Han hör till den gamla preussisska militärsläkten von der Golz, men föräldrarna var musiker. Freiburger Barockorchester har i 35 år hört till Europas allra främsta ensembler inriktad på äldre musik. Som namnet anger har de sitt huvudfokus på barocken men spelar ofta också stycken från den klassiska epoken och även romantiken. Således är en bättre benämning 1700-talsorkester, skillnaden mot stora symfoniorkestrar är dels storleken, men främst den historiska uppförandepraxisen och användandet av tidstrogna instrument. Ofta ligger omfattande forskningsprestatationer och återblick på orginaltryckta noter eller kompositörernas handskrifter bakom varje koncertprogram och CD-inspelning, arkiven avslöjar hur det egentligen skall låta jämfört med skivinspelningar från 1900-talet.

Gottfried von der Goltz. Bild Freiburger Barock

Freiburger Barock och Gottfried von der Goltz kommer nu alltså till konserthusen i Vara och Stockholm. Ur konsertprogrammer får vi veta att det är det tidiga 1700-talets giganters barockmusik som kommer att framföras. Vid sidan av de idag kändaste Corelli, Vivaldi, Telemann och Händel bjuds också på musik av den mindre kände Giovanni Benedetto Platti och det är frågan om en ”obekonsert med lyster, sirlig elegans och gripande intensitet”. Spännande! Under sin levnad var Francesco Geminiani lika ansedd som Corelli och Händel, efter 1714 hamnade denne naepolitanare också i London och dog 1762 i Dublin. I Geminianis Concerto grosso som Freiburger Barock bjuder på, växelverkar en liten grupp virtuosa solister med hela orkestern. Musiken bygger på en gammal dansmelodi, La Follia, som var vanlig under 1500- och 1600-talen. La Folia Espagnia var ett populärt tema som har använts av oerhört många musiker till att komponera olika variationer och experimentella hyss för diverse instrument.

Vad spelar Freiburger Barock?

Med Freiburger Barock på Scen motverkas ryktet, Vara Koncerthus bjuder inte endast på Jazz, dragqueens och dåligt taskspeleri för skattepengarna. Bild Vara Koncerthus

Enligt det kungjorda programmet bjuds på en varierad samling av barockens musikaliska smaker. ”Orkestern har förberett en spännande blandning av instrument, inklusive skränande horn, en skarpsynt piccolo, en elegant oboe, en virtuos fagott och glänsande stråkar där alla solister är stjärnor på sina instrument. Dessa musikaliska ingredienser har sammansatts för att skapa en konsert som förenar barockmusikens fina smaker och innehåller verk av stora mästare som Händel, Vivaldi, Telemann och andra”. Som vanligt är presentationer i pressutskick och på sajterna lätt snömos. Det viktigaste att understryka är att det rör sig om en orkester som spelar på tidstrogna instrument eller antika orginalinstrument och arbetar efter tidstrogen praxis baserat på såväl tradition och forskning. Varje så kallad barockorkester har därmed återupptäckt det lokala områdets eller det lokala furstehovets gamla musikpraxis, därför upplever man som lyssnare alltid olika skillnader. Instrument stäms enligt olika system och tonskalor avviker på så vis genom olika herz-tal i frekvenserna. Musiken var ett hantverk istället för den moderna megasymfoniokesterns industriproduktioner, ovana nutida lyssnare kanske dessutom har vant sig vid något känt stycke omarrangerat på 1800-talets slut eller 1900-talet till stora orkestrar och ljudstarka instrument, för det idealiserades ju under1900-talet. Typiskt för Barockorkestrar är att stråkarna aldrig spelar med vibrato – det är ett 1900-talspåfund. Dessutom blir tempot, farten så att säga, mycket varierande upplevelser, tempot på äldre musik blir helt efter vilken uppfattning dirigenten och orkesterledaren ledningen har bestämt sig för – även om de italienska tempobeteckningarna nästan alltid står i noterna, men hur fort går en promenad eller hur supersnabbt vill man att presto skall vara, det finns nog runt 18 vanliga tempobeteckningar som tusentalsmusiker nog har rätt egna idéeer om, det omvittnar inte minst alla skivinspelningar. Just det senare ämnet är något man faktiskt strider mycket intensivt om globalt, särskilt när det gäller senare kompositörer som Beethoven som allt fler hävdar spelas för fort och att metronombeteckningen på musiken bortförklaras.

Programet i detalj

A. Corelli ConcertogrossoB-Dur op. 6, Nr. 11 
G.B. PlattiConcertofür Oboe g-moll 
A. Vivaldi Concertofür Fagott Ess-Dur RV 483
Förmodligen detta som finns på youtube med annan orkester: https://www.youtube.com/watch?v=_IW3qe-qHL4

Fr. GeminianiConcertogrossod-Moll “La Follia”

Paus 25 minuter

G.Ph. Telemann Sinfonia TWV 50:1 i G-Dur ’Grillen-Sinfonie’ (Symfoni om en syrsa) 
G.Ph. Telemann Concerto Es-Dur TWV 54:Es1
G.Fr. Händel ConcertogrossoB-Dur op. 6, Nr. 7 HWV 325

Kritik mot Koncerthuset och ägarna

Så mycket konserter på de små koncerthusen som det i Vara, brukar det annars inte vara, särskilt inte i Vara. Istället är det Regionfullmäktiges beslut att en jazzorkester har sin hemscen där, vidare präglas säsongerna av dåliga stå uppkomiker, ibland någon drag queen och annat B-artisteri. Mycket sällan spelas någon klassisk teater. I bästa fall kommer det dit minimalistiska uppsättningar av klassiska pjäser, men endast riktade till skolelever och givetvis dyker det varje säsong upp någon regionturné med Göteborgsoperan eller Göteborgs Symfoniker eftersom det är samma ägare Västra Götalandsregionen, så är det lätt ordnat. En sak som ägarna fullständigt negligerat är att förse Vara med kollektivtrafik. Endast fyra lokaltåg till och från Göteborg finns, desto fler vänder i Alingsås utan att ha bussanslutning till Vara på E20 alls. Ett fåtal förbindelser med tågbyte i Herrljunga har tråcklats ihop men är ganska omständliga att använda.