Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Göteborg: Köp spårvagnar först – provkör sedan

De har gjort det igen. Göteborg köpte nya ”Car-killer-spårvagnar” som inte fungerar. Den här gången är det inte tillverkningsfel. Göteborgs mer eller mindre kommunistiska Spårvägar glömde provköra spårvagnarna ordentligt och efter två dygn i trafik stoppades de.

Detta trots att Göteborgs Spårvägar lovat omfattande provkörningar på Alstoms testbana i Bautzen och i Göteborg. ”Vi har bland annat testat inredning, elektronik, dörrar och belysning. Två andra viktiga tester som ska genomföras är akustiktest och energiutvärdering, för att säkerställa att M34:an uppfyller kravställda värden för buller och energiförbrukning”.

Fan tro´t. Orsaken till trafikstoppet av dessa annars eminenta tyskbyggda spårvagnar är att de helt överraskande drar för mycket ström. Flexity M34-modellen är 45 meter lång och har plats för 319 passagerare, de flesta är dock stående passagerare.

Läste man inte specifikationerna innan beställning? Var det ingen 45-metersspårvagn som kunde provköras tillräckligt länge, lämpligen något halvår, innan man skrev på beställningen? Den höga strömförbrukningen skylls på mjukvarufel i kommunikationen till allmänheten.

Att Göteborgs Stad sköts som en kommun i tredje världen är kanske inte riktigt sanning, men om tredje världenländer haft lika mycket skattepengar till handa kanske de hade överträffat Lilla London, eller Commie Town som Göteborg numera kallas.

Många utsocknes raljerar över att hela staden och spårvägen är en del av Liseberg med dessa stora Berg-och Dalbanor som kör runt överallt på gatorna. Många liknar de senaste 60 åren av Göteborgskt storhetsvansinne vid att det skapats en hybrid av New York och Stalingrad. Men någon tunnelbana vill de inte skaffa sig, det är bara stockholmsfjollor som har, anser de. Istället har man fått staten att finansiera en oerhört dyr järnvägstunnel, Västlänken, som kommer sprida förseningar mellan Västra stambanan och Västkustbanan och övriga järnvägar.

Skapar trafikstopp

Nyhetssidan Trafiken i Stan bevisade 1:e februari att de nya 45 meter långa ”Car-killer”-spårvagnarna oundvikligt blockerar för all trafik i långa perioder när det egentligen visar vara grönt ljus för bilar och cyklister.

Göteborgs Stad har ordnat allt i ett med spårvagnarna: Fritidsgård och socialtjänst, värmestuga för hemlösa och missbrukare. Gratisbiljetter är ett viktigt instrument mot barnfattigdom, för integration och inkludering och klasskampen. En utopisk drömvärld där alla bor i höghus och åker spårvagn och ingen klassengenosse behöver flytta till Borås eller Åmål.

Misstänkt vänskapskorruption

Journalisten Per Nygren beskrev 2018 hur misstänkt vänskapskorruption låg bakom det tidigare inköpet av italienska spårvagnar från Ansldo-Breda vilka heller inte fungerade och dessutom genast drabbades av omfattande rostskador. Läs här: https://spanaren.se/2018/06/26/vanskapskorruption-bakom-sparvagnsupphandling/