2024 gav enorm PR framgång för Götene kommun
Götene kommun hörde redan till topp tio i Svenskt näringslivs kommunrankning. 2024 blev ännu bättre PR för Götene när kommunen under sommaren blev föremål för nyheter i globala TV-kanaler och sedan på senhösten erhöll ambassadörsbesök. 2025 väntar ett specialskrivet avsnitt i serietidningen Kalle Anka som utspelar sig i Götenes kulturbygder.
Indonesiens ambassadör Kamapradipta Isnomo företog en två dagar lång resa i avsikt att främja samarbetet mellan flera framgångsrika Skaraborgskommuner och Indonesien. Han reste runt tillsammans med en delegation av diplomater och experter, berättade Götene kommun. Ambassadörsrundan var inriktat på hållbar utveckling och innovation. Kamapradipta Isnomo menade utan tvivel att Götene är ett av de mest positiva exempel på hur innovation, samhällsutveckling och hållbarhet kan gå hand i hand.
Näringslivsstrateg Emelie Thim, Indonesiens Ambassadör Kamapradipta Isnomo, Kommunalrådet Johan Månsson (partiet Götenes Framtid) och kommundirektör Jerker Andersson Liljestrand. Omvärlden är mycket nyfikna och totalt erhölls 4 000 publiceringar om Götene kommun i nyhetsmedier, sociala medier och bloggar världen över under perioden juni till september. Foto: Götene kommun.
Det kan nog de flesta svenskar instämma i eftersom Götene kommun också måste hålla en årlig jobbmässa för att fylla företagens 500 lediga sommarjobb. Man säger från olika företag att Götene är en strategisk plats, en matindustrins motsvarighet till Silicon Vallay, som Arla uttryckta sig. Även plastindustri, verkstads- och importsektorer gör sig märkbara.
Det går nu så bra för Götene att man också arbetar med en detaljplan för mellan 150 – 300 bostäder som utförs likt en klassisk trädgårdsstad i Källby stationssamhälle. Det har redan tagits fram ett antal sjönära villatomter i klassen 200 kronor kvadratmetern. Också i Hällekis sker saker undervägs.
2024 var det alltså den smarta försäljningen av byggklara gamla tomter utspridda runt om i kommunen för en krona kvadratmetern som hade lockat både intresserade köpare och nyhetsmedier världen över.
Höstens utställning Industrinatta är också en given framgång för den proaktiva kommunen. Näringslivschefen Emelie och kommunalrådet Joakim talade om att Götene kommun oavsett politiska styre under en långepok haft fokus på näringslivsutvecklingen i kommunen och området i stort.
Erfarenhetsutbytet under ambassadörsbesöket handlade om hur två länder med väldigt olika förutsättningar jobbar med lokal landsbygdsutveckling.
– Indonesiens ambassad blev månaderna före nedringd av intresserade medborgare i Indonesien när nyheten, om tomter för en krona kvadratmetern, blev viral och medialt uppmärksammad över hela världen i somras. De konstaterade att de aldrig tidigare varit med om något liknande, förklarade Johan Månsson. Sommaren gav enorm PR-framgång inte endast nordiska media utan giganter som ABC (Australien) CNN, Washington Post, Der Spiegel och La Repubblica gjorrde stora reportage om Götene och Johan Månsson. Det har verifierats av Notified att det skedde cirka 4 000 publiceringar om Götene kommun i nyhetsmedier, sociala medier och bloggar världen över under perioden juni till september.
Götene kommun kungjorde segern i Kalle Ankas omröstning:
I slutet av året vann Götene dessutom Kalle Ankas läsaromröstning och hamnar därmed i ett specialskrivet äventyr i den svenska tidningseditionen 2025. Adrian Braekke, kommunikatör på Götene kommun och mannen som tydligen kläckte idén att nominera Götene:
– Hurra vi vann! Tack vare hela 32 166 röster kommer Götene kommun under hösten 2025 få ett alldeles eget specialskrivet äventyr i Kalle Anka-tidningen. Hur häftigt är inte det?! Vilket engagemang från alla som har röstat! Men vi har så klart också fått frågan om en kommun verkligen ska syssla med sådant. Och svaret är ja. För även om det vid en första anblick kan tyckas banalt, så finns det ett värde i det. Det skapar glädje, det skapar engagemang och det skapar stolthet, något som är väldigt viktigt för utvecklingen av en plats.
Götene kommun presterade, utan att behöva slösa pengar på externkonsulter, att uppnå ett ojämförligt högt PR-värde. Jämför med Trafikverkets rosa plåtskulptur i Göteborg vid Västlänkens passage över Gullbergsmotet eller annan ”konstverkskorruption” som mest skapat fruktansvärd missämja och dragit löje över storstaden.
Götene hade i och för sig inte förutsett vad ”en-krona-per kvadrat-meter-tomterna” skulle ge för uppmärksamhet i bland annat US-amerikansk TV, men det kommande Kalle Anka-avsnittet i höst och själva kampanjandet under tävlingen visste man kunde ge mycket PR för ingen särskild utgift alls.
Kalle Anka-omröstningen – en kul grej som väckte oanat engagemang
Uppenbart blev de ändå överraskade av engagemanget. Kommunalrådet Johan Månsson och kommundirektör Jerker Andersson Liljestrand förklarade .
— Om vi inte hade fått ett så stort gensvar från kommuninvånarna, hade vi kanske inte vågat ta ut svängarna riktigt lika mycket, berättar Adrian Braekke, webbansvarig kommunikatör, som av en händelse snubblade över tävlingen om att utse 2025 års skådeplats för ett specialskrivet äventyr i Kalle Anka-tidningen.
– Det resulterade i ett inlägg i kommunens sociala medier om att man kunde nominera Götene till en finalplats i tävlingen. Responsen från kommuninvånarna lät inte vänta på sig och Götene fick snabbt överlägset flest nomineringar och knep en av de tre finalplatserna. Det visade sig finnas ett enormt engagemang för frågan och en tydlig stolthet för bygden att bygga vidare på. Det var helt enkelt ett tillfälle för bra för att låta passera.
Adrian tillsammans med kultursamordnare Emelie Karlsson Landén slogs sina huvuden ihop och skapade med små medel ett gäng filmer för att väcka uppmärksamhet kring tävlingen och driva på det engagemang som redan fanns.
Här får man nog lägga till regioninvånarnas engagemang. Hela Västergötland var faktiskt med och röstade till Götenes fördel i tävlingen. Också Gävle hade mobiliserat för sin del, men vad vi vet gjorde man där inga lika bra PR-filmer eller motsvarande genidrag som Götene.
Kajsa Anka besökte Götene Bibliotek
Innan tävlingen avgjordes var det också en tät kamp mellan Götene och den betydligt större kommunkonkurrenten Gävle, med sina hundra tusen (100 000) invånare. Men de sista tävlingsdagarna drog Götene ifrån och vann till slut med drygt 12 000 röster. Med sammanlagt över 60 000 röster slog tävlingen dessutom omröstningsrekord och röstningsverktyget kraschade vid det stora inflödet av alla röster.
Här finns utrymme för humor i Götene
Kommundirektör Jerker Andersson Liljestrand ger en stor eloge till alla Götenebor och Götenefans som slöt upp i omröstningen.
— Fantastiskt roligt att Götene kommun får ett eget äventyr i Kalle Anka-tidningen. Vi arbetar med vår nya vision om att vi ska bli Sveriges bästa landsbygdskommun till år 2040. Det gör vi på en mängd olika sätt genom att stärka och utveckla våra kärnverksamheter. Men vi gör det också genom att skapa uppmärksamhet för vår kommun. Vår förhoppning är att de som bor här ska trivas lite mer och bli lite extra stolta över vår gemensamma plats, och att de runt omkring ska bli nyfikna på vad vi har att erbjuda här, sade Jerker.
Kungörelsen att världens mest kända svenska kommun vann Kalle Anka & Co -omröstningen.
Både Jerker och kommunalrådet Johan Månsson medverkade i ett par av Kalle Anka-filmerna. De har på olika sätt bjudit på sig själva, bland annat iklädda ankenäbbar och tydligt visat att det finns utrymme för både humor och självironi på kommunala arbetsplatser.
— Det behöver inte vara grått och tråkigt att jobba på en kommun. I alla fall inte i Götene kommun. Även om vi jobbar med det absolut viktigaste uppdraget man kan göra – välfärden för den enskilda människan, så måste inte allt vara på blodigt allvar hela tiden. Vi måste också väcka nyfikenhet för vår kommun och våra arbetsplatser. Det här är ett, om än lite annorlunda, sätt att göra det på, sade Jerker.
En ytterligare viktig skådis i Kalla Anka-filmerna var en dam som verkligen bjöd på sig själv, hon var utklädd till Kajsa Anka och var väl egentligen huvudperson i filmerna. Många trodde först att det rörde sig om en riktig skådespelerska från toppskiktet. Fler medarbetare från exempelvis biblioteket gjorde också sitt i filmerna.
”Där andra ser trams ser vi i Götene en möjlighet”
– Vi vill rikta ett stort tack till alla som på olika sätt har bidragit till den här Kalle Anka-segern. Framför allt till alla engagerade kommuninvånare som bidragit med såväl röster i tävlingen som hejarop och Kalle Anka-poesi, sammanfattade de båda kommuntopparna tävlingsvinsten. Johan Månsson var bar nöjd:
– Så där andra ser en tramsig Kalle Anka-tävling ser vi en möjlighet – en möjlighet att väcka engagemang och bygga stolthet för att fortsätta skapa en plats som man vill vara en del av.
Götene kommun gjorde verkligen allt för att vinna omröstningen. Här rusar Kajsa Anka upp på Kinnekulles topp.
Partiet Götenes Framtid inget skämt – gott samarbetsklimat
Götenes framtid bildades 1994 och är ett från rikspartierna oberoende lokalparti i Götene kommun. Partiet har sin grund i ett pragmatiskt – klokt, sakligt och praktiskt tänkande och agerande i kommunala frågor. Partiet förklarar att det inte bundet till någon annan partipolitisk linje eller ideologi, än den att gagna Götene kommun.
Kanske är det just det som är den stora fördelen och sedan valet 2022 styr Götene Framtid kommunen i den så kallade Götenealliansen och tog då över posterna som kommunstyrelsens ordförande (kommunalråd) och kommunfullmäktiges ordförande.
Det råder sedan tidigare ett gott och avslappnat samarbetsklimat och näringslivsarbetet har alltid varit viktigt. Över partigränserna har det varit en fråga man varit eniga om hur det skall gå till. Götene kommun menar att lokal stolthet bygger gemenskap och bidrar till bättre samverkan mellan civilsamhället, näringslivet och offentliga verksamheter. Det i sin tur ger bättre förutsättningar för att fortsätta utveckla platsen så att de som bor här blir mer nöjda. Det är det absolut viktigaste av allt, förklarar de. En stark lokal stolthet och ett engagerat lokalsamhälle kan också bidra till att platsen, eller destinationen” som man ofta säger, får fler besök, större investeringar och kanske till och med inflyttning. Det är något som de menar ger ytterligare förutsättningar att fortsätta utveckla Götene kommun till en plats som man är stolt över och där man vill bo och verka.
Götene Näringslivs nyhetsbrev är faktiskt mycket intressant och upplysande. I många andra kommuner är det istället intetsägande dravel och obetydliga statistikkopieringar som fyller ut raderna. Götene bedriver istället ett äkta och ärligt Näringlivsarbete, det är en påfallande skillnad som gör sig tydlig.