En ny gratisfärja i Göteborg invigs fredag den 3 maj. Det är den nya färjelinje 287 som far mellan Stenpiren och det nya färjeläget Lundbystrand på Hisingen. Gratisfaciliteten gynnar främst kinesiska Geely Sweden Holding, anställda på Sveriges Televison och folk som köpt lyxboende i skyskrapan Karlatornet. Linjen kommer vara gratis för resenärerna och gå i varje kvart över älven mellan 06.30 och 19.00. 2025 kortas dock andra färjelinjer dramatiskt.
Linje 287 är en ny gratisfärja i Göteborg som körs med Västtrafiks fräscha elbåtar. Västtrafik beskriver i målande ordalag att resan mellan Stenpiren och Lundbystrand blir cirka 5 minuter. Det nya färjeläget ligger i ett av stadens mest växande utvecklingsområden, Lindholmen. Detta kopplas nu ihop med Stenpiren, som är en stor spårvagns- och bussknutpunkt i kollektivtrafiken.
Göteborgs stad finansierar den avgiftsfria färjetrafiken på linje 287. Det kallas för tillköp, Göteborgs stad är ökänt för att av Regionägda Västtrafik köpa till dyra pensionärs- och ungdomskort. Göteborgs stad har skapat en helt gratisåkande samhällsklass och ökat ojämlikheten i kommunen och Västra Götalandsregionen. Nu får även kineser och andra som köpt dyra lägenheter i Nordens högsta skyskrapa, Karlatornet, gratis färja till City.
Gratisfärja i Göteborg kopplar ihop staden
Sedan tidigare går även den avgiftsfria linjen 286 mellan Stenpiren och Lindholmen. Färjorna har gröna flaggor som visar att det är gratis att resa med dem. Många har som rutin att åka gratis ändå på alla färjor och spårvagnar. Västtrafiks käcka kontrollanter har fullt upp att kontrollera tjuvåkarna. En utbredd okultur i Göteborg där en stor del av befolkningen vant sig vid att kommunen betalar allt livet fordrar.
Västtrafik förklarar att de upprätthåller ett effektivt människoflöde över älven med hjälp av gratisfärjan.
–Norra älvstranden växer och många arbetspendlar till och från området. Den nya färjelinjen kompletterar busstrafiken och gör det möjligt för resenärerna att kombinera cykel och kollektivtrafik, sade Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båt på Västtrafik.
Lundbystrand är i nutid helt totalgentrifierat citykontorsområde med gammal varvshistorik från Götaverken. I närheten ligger det nybyggda megahotellet Clarion hotel the Pier och något längre upp sedan länge Sveriges Telvision, På gångavstånd ligger Lindholmsallén med Lindholmen Science park, Chalmers och den omdiskuterade skyskrapan Karlatornet. Ett stycke lite längre bort åt öster på Lundbyvassen, den gigantiska nybyggda Smyrnakyrkan (Frihamnskyrkan) som flyttade dit från sin gamla byggnad i Haga.
Männen som genomfört de största investeringarna på Lindholmen och Lundbystranden är Erik Selin Fastighets AB Balder och Gang Wei, vd för Geely Europe Innovation Centre AB. Nu belönas de av vänsterpolitikerna i Göteborg med med en gratisfärja för besökarna till deras anläggningar och egendomar. Något de faktiskt kunde finansierat själva om Sverige varit en ordningsstat istället för Schlaraffenland. Foto: Geely Sweden Holding.
Kinesiska Geely har uppfört ett enormt innvovationscenter Uni3, ett komplex med kontorsytor, designcentrum och hotell. Ytterligare Geelyfaciliteter komer att byggas och förbinda Lindholmen med Lundbyvassen.
Hur hållbart reser man med Västtrafikfärjorna i övrigt?
–Att kunna erbjuda fler snabba förbindelser över älven är viktigt. Vår färjetrafik är uppskattad av resenärerna och nu ger vi fler möjligheter att resa hållbart med kollektivtrafiken, meddelade Johanna Eriksson Eknander. 2025 blir alla färjorna dieselfria.
Fortfarande 2024 kör alltså Västtrafik fortfarande hela kvällarna, lågbelagda gamla dieselfärjor på sträckan Lilla -Bommen – Lindholmen -Eriksberg – Klippan. 285 (Älvsnabben). Att nästan inga passagerare finns på kvällar är en iakttagelse Götas medarbetare kunnat göra under hela 19 års kontinuerliga observationer och eget resande på nämnda avsnitt.
Lundbystrands färjeläge öppnas 3 maj Invigningen förrättas samma dag av Gang Wei, VD Uni3 by Geely. Foto Västtrafik, Eddie Löthman
2025 blir allt elektriskt framdrivet
Om utsläppen eller klimatet varit viktigt skulle den antingen lagts ner tidigare. Eller ersatts av ett mindre flytetyg drivet med biobränsle eller el. På den linjen slopar man efter sommaren 2025 hållplatsen Slottsberget vid Sannegårdshamnen. Då sparas två minuter restid, men också mycket bränsle, eller snarare ladddingskapacitet, eftersom det då är avsett att ha bytt till nya elfärjor. Älvsnabbenlinjen kommer heller inte längre att gå från Lilla Bommen (Operan, Nordstaden).
Dock till den södra skärgården i Göteborg och i hela Bohuslän trafikerar Västtrafik med gamla dieselbåtar. Enstaka miljöbåtar dyker upp här och var.
Fakta om nya färjelinjen 287
Restiden mellan Lundbystrand och Stenpiren är mellan 5–6 minuter. Färjan kör under vardagar mellan klockan 06:30-19:00. Färjan kör i 15-minuterstrafik i rusningstid och 20-minuterstrafik under övriga tider. 298 resenärer och 80 cyklar får plats ombord.
Clarion Hotel the Pier och Sveriges Televison får också en fin present i form av gratisfärjan över älven. Foto: hotellgoteborg.net
Också de som köpt dyra lyxbostadsrätter i Karlatornet gynnas med de nya gratisfärjorna. Nedan bild på Karlatornet. Foto Serneke Bostad AB.