Premiär för det gröna tåget – MTRX blev till VR när finländska statens bolag tog över efter kinakapitalet.
Idag bytte MTRX namn till VR och det första gröna VR-snabbtåget avgick från Stockholms centralstation till Göteborg. Plötsligt blev tåget grönt och vitt istället för rött.
Namnbytet skedde sedan den Finländska statliga tågoperatören VR köpte MTRX tidigare i år. MTRX grundades med Hong Kong-kaptial och ansågs av många vara dåligt för att det var kinaägt. MTRX blev först känt för att bråka med SJ om att få komma in i deras biljettsajt.
Nu blir tågen grön-vita. I nio år hade MTRX- tågen en röd-svart färgsättning. MTRX mottogs olika, alltför modernistiskt koncept menade en del, ingen riktig första klass ansåg vissa, och självbetjänad kiosk med personal som stod och tittade men gick att tala med och betala hos, fanns det. Andra lovordade det nya fräscha tågbolaget. Men det var olönsamma år.
VR (som på svenska betyder SJ) köpte MTRX för en hemlig penning i maj i år. I avtalet ingick att namn och profil skulle bytas snarast. VR vill dessutom ha en enhetlig profil harmonierande inom hela koncernen. VR och sajtnamnet vrresa är begripligt och omöjligt att förväxla i Sverige.
Kolla efter ett grönt tåg
För resenärerna innebär förändringen att de skall börja hålla utkik efter ett grönt tåg på plattformen, förklarade VR. Samtidigt har en ny webbplats för biljettköp och trafikinformation lanserats på www.vrresa.se. Den gamla mtrx-sidan länkar dit också. Samtliga tåg väntas ha fått sitt nya gröna utseende senare i höst.
– Som VR kommer vi att fortsätta växa på sträckan Stockholm-Göteborg, sade Filip Thunell, vd för VR Snabbtåg Sverige.
Filip Thunell är VD i VR Snabbtåg Sverige. Bild: VR Sverige
– Resenärerna kommer att känna igen allt som vi är kända för, såsom vår goda service och höga punktlighet. Det nya är att vi heter VR, att våra tåg kommer att vara gröna samt att vi kommer att använda oss av VR:s långa erfarenhet för att ytterligare utveckla upplevelserna för resenärerna.
Plötsligt blev tåget grönt och vitt
Många resenärer överraskades av det första grön-vita tåget. Mycket spännande uppges det ha varit att uppleva.
– Det första gröna VR-tåget hade premiär idag 26 augusti med avgångstid enligt tidtabell klockan 14.13 från Stockholms centralstation och ankom till Göteborgs centralstation klockan 17.30, meddelade VR
På vägen gör VR-tågen precis som innan de ordinarie stoppen i Katrineholm, Skövde, Herrljunga och Alingsås. Några tåg stannar även i Flemingsberg, Södertälje och Falköping. Ett par tåg per riktning börjar och slutar faktiskt i Solna. Deras trafik fortsätter i samma omfattning som tidigare med 126 avgångar per vecka, vilket är en dryg tredjedel av alla snabbtågsavgångar på sträckan.
Inga anslutningssträckor säljs på sajten
Den som slår mtrx.se omdirigeras också till nya vrresa.se. Sajtens bokningsfunktion är ungefär den samma. Inga anslutningssträckor går heller att köpa. Åker man till Borås bokar man till Herrljunga endast och anslutningen med Västtrafik förblir ens eget bekymmer.
Så har det varit i nio år. Först var det viktigt att visa sig på styva linan och MTR Express som det först hette ville vara ett snabbtåg i hård konkurrens med SJ X2000. Det visade sig inte fungera.
Fler uppehåll lades till längs vägen. Det är så tågen fylls bäst. Under sommaren har de kört vidare tåg ner genom Halland som längst till Båstad och i år faktiskt Ängelholm.
Mat ombord fortfarande enkel
Man kan förbeställa mat till resan med VR. Det går att välja mellan fralla, räksmörgås, wrap (kyckling tillredd av frigående höns eller vegansk wrap), pannkakor eller ost och skinkklämma.
Måltiderna tillreds av börsnoterade cateringleverantören Nordrest som dessutom driver restauranger finns på åtskilliga sjukhus, i skolor och på universitet, på företag eller som vanliga restauranger. Matkulturen inom Nordrest förefaller vara mycket politisk korrekt – på vissa campusrestauranger förekommer griskött inte mer än som smörgåsskinka. Men på försvarsmakten eller vissa lunchställen och dess dotterbolag serveras fläsk.
Bra värden blir kvar
– Vi behåller allt som gjort MTRX till tågresenärernas favorit åtta år i rad tack vare alla engagerade MTRX-medarbetare, säger Elisa Markula, vd för VR Group. Samtidigt ska vi fortsätta att utveckla tågresandet i Sverige. Våra mätningar visar att svenskar är mer negativt inställda till tågresande i allmänhet än i Finland, och att de svenska resenärernas bild av tågresor påverkas av höga priser, inställda tåg och förseningar. Den här negativa upplevelsen tror vi att vi kan förbättra och skapa en mer positiv attityd till tåg.
MTRX har under åtta års tid haft de nöjdaste tågresenärerna i Sverige, enligt Svenskt Kvalitetsindex. I årets mätning var MTRX till och med det mest populära reseföretaget överhuvudtaget.
Kritiker menade dock att det var lätt att skryta när MTRX endast körde en enda sträcka och inte ville sälja några anslutande tåg med de andra bolagen som man i så fall har ansvar att passa eller ersätta när det bryts.
SJ-pensionär uttryckte sig särskilt nöjd över VR:s premiär
”Himla bra att MTRX försvann, VR känns mycket seriösare, även om det är ett dotterbolag i VR-koncernen vet de definitivt vad som gäller. Välkomna på spåren!”
Den ursprunglige VD i MTR Express som det först hette, Johan Söör är inte glömd i SJ-sfären eftersom han bråkade med SJ och dess ägare staten om tillträde till SJ AB:s egenägda bokningssajt. MTR anmälde SJ AB till konkurrensverket trots att rättsläget var solklart.
Att begära tillgång till en konkurrents vitala egendom ansågs mycket märkligt, hela affären ältades under lång tid och Söör ville inte ge upp striden. Att deras bokningssajt var okänd kunde inte skyllas på andra än dem själva. Alla angrepp menade SJ-medarbetare och anmälan till konkurrensverket, skedde endast för att få ut namnet MTR Express i media så mycket som möjligt.
VR inser problematiken med Sverige
VR vill framhålla att VR anses ha ett mycket gott anseende bland resenärerna hemma i Finland. Enligt en undersökning av analysföretaget Nepa. Undersökningen, som är genomförd både i Sverige och i Finland, visar också att tågresandet i Sverige inte uppfattas lika positivt här som i Finland.
I Sverige överväger 61 procent möjligheten att ta tåget vid längre resor medan motsvarande siffra i Finland är 64 procent. Dessutom säger svenskarna att de vill åka tåg i mindre omfattning framöver. När det gäller inrikes långdistansresor med tåg så planerar 12 procent av svenskarna att resa mindre med tåg och bara 7 procent vill resa mer. Motsvarande siffror i Finland är att 8 procent vill resa mer med tåg och bara 5 procent vill resa mindre.
Med nöjda resenärer genereras fler kunder
– Det är med nöjda resenärer som vi kan få fler att välja tåget, vilket inte minst är viktigt ur hållbarhetssynpunkt, säger Elisa Markula. Erfarenheten i Finland och även från MTRX här i Sverige visar att det absolut går att få nöjda tågresenärer. Faktum är att Sverige och Finland är ganska lika som tågländer, både när det gäller väderförhållanden och infrastruktur samt i resmönster och punktlighet.
MTRX, som nu blir VR, har länge haft en bättre punktlighet på sträckan Stockholm-Göteborg än annan trafik. Under första halvåret 2024 var punktligheten 71 procent, vilket är 8 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan. Det beror framför allt på att punktligheten sedan starten har prioriterats högt i företagets alla delar, hela vägen från trafikplaneringen till lokförare och servicevärdar. Dessutom är tågen moderna och väl anpassade för det nordiska klimatet.
Marknaden för kommersiell fjärrtågstrafik i Sverige är ungefär dubbelt så stor som i Finland. Det är därför en intressant marknad för VR. Under de senaste åren har VR förändrats från att vara en statlig tågoperatör med verksamhet enbart i Finland till en kommersiell aktör på den konkurrensutsatta nordiska trafikmarknaden. Reseupplevelsen är en avgörande konkurrensfaktor. VR har även sedan 2022 etablerat sig inom upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Exempelvis blev det nyligen klart att VR kommer att driva trafiken åt Norrtåg AB