Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Train Alliance bygger verkstad för godsvagnsunderhåll även i Göteborg

Senast uppdaterat den 15 februari 2024

Train Alliance planerar en verkstad i anslutning till Göteborgs Hamn för underhåll av lok- och godsvagnar. Därmed kommer den sista pusselbiten på plats för ett nationellt linjenät för lok- och godsvagnsunderhåll.

Pressmeddelande från Train Allainance AB 7 Juni 2023

På frågan om var exakt den nya verkstaden i Göteborg skall lokaliseras Göteborg så svarade Train Alliance AB:s styrelseordförande Otto Persson, att de via Göteborgs Hamn säkerställt yta för en etablering och närmare detaljer om exakt läge diskuteras ännu i samråd med Göteborgs Hamn, gemensamt utför man en lokaliseringsutredning. Vad som däremot är klart och bestämt är konceptet och vilka funktioner verkstaden skall innehålla, förklarade Otto Persson över e-mejl till Göta 8 juni.
Train Alliance har tidigare säkrat lokaliseringar och mark för att etablera nya verkstäder i Malmö, Hallsberg, Borlänge och Luleå/Boden-området. Bolaget planerar för att samtliga platser i det framtida linjenätet ska vara etablerade och i drift inom fem år.

Train Alliance är ett specialistbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market. Bolaget äger drygt 2 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder.

”Med linjenätet kan vi erbjuda lok- och godsvagnsägare nödvändigt underhåll i nära anslutning till start- och slutpunkterna i transportkedjan. Det ger ett effektivt underhåll och  ger kunderna komplett underhållsförmåga, vilket för Train Alliance skapar ett väsentligt större värde i helheten än vad markbitarna representerar var för sig ”, sade VD Joakim Weijmer i ett pressmeddelande 7j uni.

All mark i linjenätet är järnvägsklar, vilket innebär att den är detaljplanelagd för järnvägsverksamhet och har spåranslutning till huvudsystem. Detta gör att etableringarna kan ske på relativt kort tid. Etableringen av linjenätet startade 2019 när Train Alliance lanserade en konceptverkstad genom en etablering in Malmö. Verkstaden ligger där på mark som arrenderas av Malmö stad och har spåranslutning till Malmö hamn. Efter en investering om drygt 60 MSEK ger Malmöverkstaden hyres- och anläggningsintäkter på drygt 6 MSEK årligen åt Train Alliance.Testet av denna konceptanläggning för underhåll av lok och godsvagnar föll väl ut, varför Train Alliance inledde uppbyggnad av ett komplett linjenät. För att tillgodose underhållsbehov hos modernare lok och godsvagnar och även möta krav på certifieringar och kontroller är de verkstäder som etableras helt nya.

Ny lokverkstad i Hallsberg

Underhållsmöjligheterna för moderna lok och godsvagnar i Sverige är idag begränsade. Nästa etablering i linjenätet genomförs nu i Hallsberg där en verkstad för lokunderhåll är under uppförande. Verkstaden är en vidareutveckling av den första i Malmö, både den nya i Hallsberg och den i Malmö etableras för Siemens Mobilitys räkning såsom tidigare meddelats. Verkstaden kommer att stå klar under 2023 och tas i drift med ett 25-årigt hyreskontrakt. Train Alliance investering i Hallsberg uppgår till 120 MSEK och inkluderar gemensam infrastruktur och verkstadsbangård.
Siemens Mobility kungjorde förra sommaren planerna på fler verkstäder i samarbete med Train Alliance och påpekade att det var länge sedan det byggdes nya lokverkstäder i Sverige Placeringen i Hallsberg i anslutning till Nordens största godsbangård är ett strategiskt val. Siemens Mobility ser en ökad efterfrågan på moderna lokverkstäder, i takt med att lokflottan i Sverige moderniseras allt mer.

Den nya generationens högpresterande lok kräver underhållsverkstäder med en helt ny förmåga som kan hantera det kvalificerade underhållet med rätt dimensioner i verkstaden för komponent- och modulbyten ur maskinrummen. Verkstaden kommer att bestyckas med den senaste produktionstekniken för att skapa optimala förutsättningar att leverera hela spektrumet av lätt och tungt underhåll av lok till kunderna, berättade Siemens Moilty då. Deras strategi är att leverera modernt lokunderhåll med fokus på kvalitet, säkerhet och korta omloppstider genom att positionerar sig som en av de marknadsledande leverantörerna inom modernt lokunderhåll. Hallsbergsverkstaden projekteras för att möjliggöra ett modernt digitalt underhåll enligt vårt underhållskoncept Railcover©.

Bilden nedan visar fall den pågående byggnationen i Hallsberg som Train Alliance utför i egen regi som konceptverkstad.