Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Valle Barock 2024 inleddes med Hercules

27 juni inleddes årets festival av Valle Barock. Det är Göteborg Barock som framträder i Falköping, Varnhem och Skara varje sommar sedan ett antal år. 2024 hade Valle Barock ett utpräglat engelskt tema och Valle Barock-Festivalen inleddes i Varnhems kyrka med Hercules, ett oratorium av Georg Friedrich Händel, från 1745. Mer om Hercules som Göta åhörde, nedan.
28 juni spelades ett musikprogram som de sammansatt av kompositörer som arbetade med den abdikerade svenska drottningen Kristina under hennes levnad i Rom. Christina de Svezia. 29:e, lördagen, framträdde Baroque Society från Köpenhamn i Falköping, Sankt Olofs kyrka.

För barnens underhållning och vetande hölls i Skara Fornbyn en aktivitet ”Häxorna”, några musiker ur Göteborg Barock Följt av ”An Elephant in aaporcelain shop”, som var en genomspelning av ett dussin olika barockkompositörer från hela Europa, varav flera kanske inte var så kända för svensk publik.

Ett Barock quiz hölls samma kväll på Kråks värddshus i Skara med en liten ensamble framförde både kända barock hits och folkmusik och annat som anknyter. Bra öl serverades.

Sångare och musiker ur Göteborg Barock gillar verkligen att komma sin publik nära och pratar gärna med nyfikna efteråt, det har Göta erfarit varje gång. De och samarrangörerna (alltid Svenska Kyrkan, Västergötlands Museum plus några andra) svarar på nyfikna frågor eller förklarar sina unika instrument som är av tidstypiskt slag med perfekt klang. Det vanliga är också olika att det anordnas seminarier och interaktions-wokshops på programmen.

Valle Barock spelade Hercules i Varnhem

Under invignings-aftonen var med i Varnhems klosterkyrka som var helt fullsåld, biljetterna 250 kronor får betraktas som mycket generöst. Händels oratorium Hercules sjöngs på orginalspråk 1700-tals-engelska, men var ju lite tråkig, inte alls så medryckande som de operor Händel skrev. Dessutom är historian om Hercules lite tragisk utan vare sig lycklig handling och slut. I det mycket varma vädret fick publiken smaka god must i pausen och kvällen var fantastiskt angenäm.
Den som inte läst på innan utan förväntade sig något i stil med exempelvis Julius Ceasar kanske blev aningen besviken, för stildraget i Hercules ligger ju dessutom lite nära nidbilden av barockopera. En 71-åring som aldrig varit på vare sig operor eller oratorier förut tyckte det var väldigt intressant men svåra tonarter så att säga. Att bli inträngd i de hårda bänkarna bland andra pensionärer som inte ens stängt av mobiltelefonerna var en negativ upplevelse, ja telefonerna ringde högt och länge, något som Göte kan bekräfta. Stolar och bänkar borde bättre harmonierat med sålda biljetter så att folk bättre kunde sitta tillsammans.
Man kan nog undra lite varför Göteborg Barock så strikt håller sig till ”barock” och inte tillåter sig den galanta stilen / Empfindlichkeit eller Sturm und Drangstilen vilka också definierar mitten av 1700-talet. Eftersom Valle Barock också drar många som aldrig tidigare varit intresserade av Barockmusik kan det vara bra att ge mer varierande teman så att de vill gå igen efter att ha fått en ”relevation”, upplyftelse.

Evenemangen i Valle Barock-festivalen rekommenderas starkt.