Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Västtrafiks nya lokaltåg får Inter City-inredning

Västtrafiks nya fordonsflotta Zefiro Express som förra året tilldelades designpriset The Good Design Award försenas till 2023. Sedan december genomgår tre tågsätt tekniska provmoment hos Bombardiers anläggning i Hennigsdorf utanför Berlin. Först i slutet av 2021 inleds provkörningar i svensk vintermiljö. 2023 kan Västtrafikkunderna börja resa i den fräscha Inter City-inredning som Zefiro Express prisbelönats för.

Västtrafiks stora tågupphandling av 45 nya tåg blev klar under 2018, då Bombardier fick uppdraget att bygga de nya Zefiro Exprestågen. Västtrafik kallar dem för sitt nya snabbtåg eftersom Zefiro Express kan köra i 200 km/tim. Zefiro Express från Bombardier är tillverkade i Kina och utrustas i Berlin Hennigsdorf med utrustning från Bombardier i Västerås. Zefiro Express kallas även EMU 200 av Bombardier och tåget påminner mycket om Reginatågen, inte minst dess bredd 3450 mm är den samma och möjliggör 5 säten i bredd. Efter att Regina och SJ:s snabbtåg X55 / SJ3000 levererats fortsatte Bombardier med en vidareutvecklaf typ i Kina som i sin tur följts av EMU 200 eller Zefiro Expres. De tre första Zefirotågen anlände tidigare i höstasfrån Kina till Bombardoiers provkörningsanläggning I Hennigsdorf utanför Berlin. I slutet av 2021 inleds vinter provkörningar på svenska spår och först 2023 väntas merparten av tågen vara i trafik, två år försenade, något som uppges vara orsakat av Coronapandemin.

Tågen är försenade men provkörs

Planen var först att Zefirotågen skulle kunna sättas i trafik under 2021, men har alltså försenats. De skall först testköras innan de börjar rulla i ordinarie trafik. Tågen kommer att trafikera alla Västtrafiks lokaltågsträckor i Västra Götaland har man förklarat.

De tre första tågen, av totalt 45, som tillverkats i Kina anlände i september 2020 till Bombardiers testanläggning i Hennigsdorf i Tyskland, där slutmonterades de och sedan i december började provkörningar på anläggningens testspår under tre veckor.
Västtrafiks affärsenhetschef Jarl Samuelsson förklarade:

– Nu skall vi säkerställa att tågen fungerar som de ska och att alla system och all utrustning ombord är funktionella och säkra. Det är viktigt att tågen lever upp till våra höga krav på säkerhet och effektivitet. Testprogrammet omfattar allt från framdrivnings- och kontrollsystem till hjul, bromssystem, automatiska dörrar och informationssystem.

Vintertestas i Sverige 2021
Tåget är planerat att levereras till Sverige i slutet av nästa år där det kommer att genomgå ytterligare tester i det svenska järnvägsnätet innan det börjar köra med Västtrafiks resenärer ombord.

– Tågen skall bland annat vinterköras uppe i Norrland så att de klarar av vårt tuffa nordiska klimat som vi har köpt dem för, underströk Jarl Samuelsson.

Tågen är utrustade med ett vinterpaket för att säkerställa tillförlitlighet under tuffa väderförhållanden, inklusive temperaturer på -40 grader Celsius och 80 cm djupa snödrivor.

Tågen är cirka 80 meter långa, ska kunna köra i upp mot 200 kilometer i timmen och har 270 sittplatser.

Västtrafiks nya tåg, ZEFIRO Express, i Hennigsdorf i Tyskland. De första tågen provkörs redan. Foto: Bombardier Transportation
Nu börjar Västtrafiks nya tåg, ZEFIRO Express, ta form i Tyskland. Det första tåget börjar testköras nu i veckan. Foto: Bombardier Transportation

Vann designpris

Begreppen funktionalitet, stilrenhet och användarvänlighet vägledde tilldelningen av designpriset som tågen vann 2019 The Good Design Awards. Västtrafik förklarade sig då mycket nöjda över utmärkelsen:
–  Det känns fantastiskt att tågen uppmärksammas på detta sätt. Vi är väldigt nöjda med resultatet – bekväma och driftsäkra fordon som tål vårt klimat med både funktionella ytor och sittplatser för många. Tågen byggs och designas med både resenärers och personals önskemål i åtanke och kommer bli ett riktigt lyft för alla våra tågresenärer i Västra Götaland, sade den gången Helene Frahm, projektledare på Västtrafik.

Designen har tagits fram tillsammans med tågtillverkaren Bombardier Transportation Sweden AB, som levererar de nya tågen till Västtrafik och Västra Götalandsregionen. Interiören är framtagen tillsammans med en fokusgrupp. Det blir bland annat stora flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar.

Resenärernas behov har styrt utformningen
Tågen byggs och designas med både resenärers och tågpersonals krav och önskemål i åtanke. Det blir bland annat stora flexibla ytor för rullstolar, rullatorer, barnvagnar och cyklar. Tågen utrustas redan från början med wifi.

I framtiden ska tågresorna både bli fler och gå snabbare i Västra Götalandsregionen. Satsningen på de nya tågen är en del i Västtrafiks långsiktiga mål att öka antalet tågresor till 130 000 resor per dag år 2035.